چکیده:
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش بازی و قصه گویی بر مهارت خودیاری و مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی شهرستان ورامین، انجام شده است. در این پژوهش از شیوه تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده است که با طرح پیش آزمون – پس آزمون و با گروه کنترل صورت می پذیرد. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام کودکان پیش دبستانی در شهر ورامین است. در این پژوهش 64 کودکان پیش دبستانی به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 32 نفری قرار گرفتند .ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مهارت اجتماعی تراسکات (1989) و مهارت خودیاری اسپنس (1999) است. تحقیق حاضر به دو روش قصه گویی گروهی و بازی گروهی بر مهارت های خودیاری و مهارت های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت،. تجزیه تحلیل داده های پژوهش توسط نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت و از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای مهارت خودیاری و مهارتهای اجتماعی، مهارت خودیاری و مهارت های اجتماعی کودکان با شیوه بازی گروهی و قصه گویی گروهی با توجه به میانگین ها افزایش یافته همچنین با کنترل پیش آزمون بین کودکان پیش دبستانی گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ مهارت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد ، بین اثربخشی برنامه های آموزش حل مسئله به شیوه بازی گروهی و قصه گویی بر بهبود مهارت های خودیاری و اجتماعی کودکان پیش دبستانی دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد .
The present research carried out for considering the comparison of two methods of playing and story telling in pre-school children's self-help and social skills in Varamin city in 2020-2021. This research was carried out based on Similarity experimental method, which performs on pre - test and post test and the control group. And also the social statistic of the present research including all pre-school children of Varamin city. in present research 64 pre-school children were chosen as an available students, and randomly.in two groups including 1-playing and 2. story telling. (each member 13 people), and one contoroled group 32 people.for gathering information, we used social questionnaires of Trascat (1989), and self-help skills of Spencel. (1989). Its outward and innards validity were confirmed by educational sciences specialist. The ending of the questionnaires were calculated,Krobakh’s induction coefficient O. 88.The analysis of data of research was carried out by 21 spss, statical software, which for describing the data. The statistical indexes average and deviation of standard and the table of frequency distribution and bar Charts and in research hypothesis for stabilizing the effect of the grades of statistical test were used of quwart’s analysis. The findings suggested that after modifying the grades pre-test, the difference between tested and controlled group in variables self-help skills and social skills are as follows.The children’s, self-help along with group playing and group story telling with considering the averages, have increased, and also with The control of pre-test between pre-school children, The experimental group and controlled group, there is a meaning different in respect of social skilled. The effectiveness of education programmers, solving the problem in the way of group Playing and story telling in improving self-help skills and social skills of children pre-school, There is no difference, both are effective in the same scale.