چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تربیتی مدرسه در پیشگیری از بحران هویت نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی(کیفی- و کمی) و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه اماری مرحله کیفی جهت شناسایی مولفه های تربیتی مدرسه شامل خبرگان حوزه آموزش و پرورش و روان شناسای تربیتی کودک و نوجوان و جامعه شناسان بودند که بر اساس قاعده اشباع نطری تعداد 15 خبره مورد مصاحبه قرار گرفتند. در مرحله کمی نیز جامعه اماری شامل مدیران مدارس بودند که حجم نمونه 220 نفر و بر اساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری spss و Amos استفاده شده است. یافته نشان داد سه مولفه اصلی تربیتی مدرسه شامل سیاسی، دینی و اخلاقی است. همچنین نتایج کمی نشان داد نقش تربیتی مدرسه به میزان 133/0 و مقدار t (47/5) نقش اثرگذاری بر پیشگیری از بحران هویت نوجوانان دارد. همچنین با توجه به اینکه مقدار GOF برابر با 0.792 میباشد؛ میتوان گفت سطح برازش کلی مدل در حد عالی و قابل قبول میباشد.
The aim of the present study was to investigate the educational role of school in preventing the identity crisis of adolescents. The present research method was combined (qualitative and quantitative) and practical in terms of its purpose. The statistical community of the qualitative stage to identify the educational components of the school included experts in the field of education and child and adolescent educational psychologists and sociologists, who were interviewed based on the rule of saturation of 15 experts. In the quantitative stage, the statistical population included school principals, whose sample size was 220 and were selected based on random sampling. SPSS and Amos statistical software were used for data analysis. The findings showed that the three main educational components of the school include political, religious and moral. Also, the quantitative results showed that the educational role of the school is 0.133 and the t value (5.47) has an impact on the prevention of adolescent identity crisis. Also, considering that the GOF value is equal to 0.792; It can be said that the overall fit level of the model is excellent and acceptable.