چکیده:
همواره این شبه در اذهان مسلمانان بالأخص متمسکین به سیره و سنت اهلالبیت مطرح بوده است که رسولالله (ص) در نظام نبوی و حضرت علی (ع) در نظام علوی و در زمان سایر ائمه اطهار، تکالیف، و وظایف، و اصولاً به لحاظ جامعهشناسی سیاسی، قواعدی بر رفتار حاکمان نظام اسلامی در اداره امور اجتماعی سیاسی مسلمین و در تعامل با مردم، و در راستای ایجاد عدالت و رشد و نمو و تکامل جامعه و پرهیز از زندگی اشرافی گری و اجتناب از منش مستکبرانه و دوری از تفکر قومی، نژادی و طبقاتی، , ارتقاء و حرکت در مسیر کمال و تعالی معنوی انسانها و توجه به بینش و بصیرت مردم و رسیدگی به طبقات محروم و مستضعف و پیشرفت زندگی مادی و تقرب بندگان به خدای خود، اوامر و نواهی، توصیهها و رهنمودهایی داشتهاند؟ مسلماً با نگاهی عالمانه و حکیمانه در حیات علمی و عملی ، اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم (ص) و عترت طاهرینش و تمرکز در فقه اهلالبیت (ع) خواهیم یافت معصومان تکالیف کارگزاران و شیوه و روش و نحوه عملکرد متولیان امر حکومت در نظام اسلامی را بطور گسترده تبیین نموده که اوج این روند را در دوران نبی اکرم (ص) و امام علی (ع) بیشتر از اعصار دیگر قابل مشاهده، تجلی و تبلور دارد. در این پژوهش به برخی از ابعاد موضوع تحقیق با بیان سیره و سنت و اوامر و نواهی و شیوه تعاملات معصومان و بیان بعضی از تکالیف و شاخصهای عمده کارگزاران در جامعه سیاسی، شایسته نظام اسلامی در فقه اهلالبیت (ع) میپردازیم.
This suspicion and concern has always been raised in the minds of Muslims, especially those who adhere to the tradition of the Ahl al-Bayt (AS) that the Messenger of God (PBUH) in the prophetic system and Imam Ali (AS) in the Alawite system and in the time of other pure Imams, duties, responsibilities And duties, principles and rules on the behavior of the agents (rulers) of the Islamic system in managing the affairs of Muslims and in interaction with the people, and in order to create justice and growth and all-round development of society and avoid aristocratic life and avoid temperament. Arrogant character and avoidance of ethnic, racial and class thinking, exaltation and promotion and movement in the path of spiritual perfection and spiritual excellence of human beings and attention to the vision and insight of people and caring for the deprived and oppressed classes and the progress of material life and closeness