چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی محدوده وظایف و اختیارات ضابطین دادگستری در جرایم فضای مجازی میباشد امروزه هرچه بیشتر تکنولوژی علوم سایبری توسعه یابد جرائم سایبری نیز توسعه پیدا خواهد نمود. ولی قوانینی که بتواند با این جرائم برخورد نماید پاسخگو نخواهد بود و دولت ها می بایست قوانین خود را متناسب با جرائم بروز نمایند. فرضیههای این مقاله، شامل: 1-طبق قانون آئین دادرسی کیفری تعاریف جرایم مشهود و نامشهود همان تعاریف در فضای حقیقی است. 2- اختیارات ضابطین دادگستری طبق قانون آئین دادرسی کیفری و قوانین خاص است. ضابطین در برخورد با جرایم مشهود اختیار تعقیب و دستگیری متهم را درصورتی که برای تکمیل تحقیقات لازم باشد حداکثر تا 24 ساعت دارند. ضمناً در مواردی که شمول یکی از موارد تعیین شده به عنوان جرایم مشهود توسط قانون گذار، مورد تردید باشد با توجه به اصل منع بازداشت و دستگیری و تعقیب امکان پذیر نمی باشند. در این راستا پیشنهاد می گردد: اتخاذ تدابیر لازم در زمینه افزایش اطلاعات مردم با بالا بردن سطح آگاهی های عمومی برای جلوگیری از ارتکاب جرایم اینترنتی و دادن آموزش های لازم به افراد ، تا به سادگی قربانی جرم واقع نشوند .
The purpose of this article is to review the scope duties and powers of Justice officers in cyberspace Offenses, using a method for Library and Archives that has investigated of the remove main ambiguities in laws and regulations relating to Justice officers in cyberspace Offenses. In this regard, the hypothesis of this study, include: 1 - According to Penal Code Procedures definitions of criminal offenses, both tangible and intangibles the same as defined in real space.2- Justice officers powers is according to Code of Criminal Procedure and specific rules. According to the results of an evident crime, these are that attend viewing officers who are presence of or immediately after occurrence of crime officers Crime will occur either in the visible and Landscape officers or Reasons of crime are found in Occupy accused, or to save the victim against and him request officers are obliged Carry out the necessary actions officers in dealing with the crimes listed authority to pursue and arrest the accused If that is required to complete the investigation up to 24 hours. Also, in cases where inclusion is one of the designated as Crimes evident may be Doubt full by legislator, attempt should not be done to pursue and arrest accused.
خلاصه ماشینی:
دراين راستاپيشنهادميگردد:اتخاذتدابيرلازم درزمينه افزايش اطلاعات مردم بابالابردن سطح آگاهيهاي عمومي براي جلوگيري ازارتکاب جرايم اينترنتي ودادن آموزش هاي لازم به افراد، تابه سادگي قرباني جرم واقع نشوند.
جايگاه قانوني ضابطين دادگستري ماده ٥١قانون آيين دادرسي کيفري (مصوب ٨٨٣١)دراين خصوص اشعارميدارد؛ •ضابطين دادگستري مأموراني هستندکه تحت نظارت وتعليمات مقام قضايي درکشف جرم وبازجويي مقدماتي وحفظ آثارودلايل جرم وجلوگيري ازفرارومخفي شدن متهم و ابلاغ اوراق واجراي تصميمات قضايي به موجب قانون اقدام مينمايندوعبارتنداز: ١-نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران .
قانون ودستورات خاص قضايي که بدواٌبه آنان داده شده سريعاٌقبل ازمحوجرم وآثارآن نسبت به تعقيب شناسايي ودستگيري مجرم وجمع آوري آلات وادوات جرم اجراواعمال نظم قضايي نمايندودرباره جرائم غيرمشهودنيزطبق ماده ٨١درباره اعمال واجرابايدطبق دستورمقام قضايي باشدوضمانت عدم اجراوتخلف مأمورين ماده ٧١همان قانون ميباشد وماده ١٢آيين دادرسي کيفري نيزبه راحتي جرائم مشهودرامعيين نموده وهم چنين ماده ٠٢نيزمکمل ضمانت اجراي آن ميباشد.
دربسياري ازجرايم اينترنتي ،به خصوص درجرايمي که کامپيوتروسيستم هاي رايانه اي هدف جرم واقع ميشوند، مجرم فردجواني است که براي ماجراجويي ،تفريح وسرگرمي به صورت غيرقانوني وارد کامپيوترافرادياشرکت هاميشودومشکلاتي رابراي افرادواستفاده کنندگان آن شبکه ها ايجادميکنند.
به عنوان مثال جرم جعل موضوع ماده ٣٢٥قانون مجازات اسلامي ،دررابطه باسندمکتوب قابليت ارتکاب دارد،لذاجعل درداده هاي کامپيوتري جاي ابهام داشت که دراين قانون برطرف شده است .