چکیده:
زمینه و هدف: رسانههای جمعی با فراهم آوردن چارچوبهای مفهومی برای تفسیر و پردازش اطلاعات، به نگرشهای افراد در خصوص مسائل مدنی، موضوعهای سیاسی و امور عمومی جامعه، جهت میدهند و به شکلگیری مفاهیم و رفتارهای خاص کمک میکنند. با توجه به اهمیت و نقش رسانهها در زندگی اجتماعی، هدف اصلی نوشتار حاضر، تبیین نظری و تجربی رابطه میان استفاده از رسانههای جمعی و به طور ویژه اینترنت، مطبوعات و تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی است.
روش تحقیق: در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن استفاده از چارچوب مفهومی کلمن، پاتنام، لرنر و دیگران، با روش پیمایش به بررسی رابطه استفاده از رسانههای جمعی و میزان سرمایه اجتماعی در جامعه مورد بررسی پرداخته شود. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، افراد20تا39 ساله شهر بوشهر میباشد که از طریق فرمول کوکران 383 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
نتایج و یافتههای تحقیق نشان داد: یافتههای توصیفی پژوهش، حاکی از این واقعیت است که اگرچه میانگین استفاده از اینترنت و مطبوعات در بین افراد نمونه، پایینتر از حد متوسط است ولی بیش از نیمی از پاسخگویان (52.8 درصد) در طی یک روز، بیشتر از دو ساعت از زمان خود را صرف تماشای تلویزیون میکنند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بین تماشای برنامههای سیاسی، ورزشی، خبری و فیلمهای جنایی، تاریخی و فرهنگی تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این، ارتباطی معنادار بین میزان استفاده از مطبوعات (مجله و روزنامه) و سرمایه اجتماعی برقرار است.
Background and Objectives: By providing conceptual frameworks for the interpretation and processing of information, the mass media direct people's attitudes toward civil issues, political issues, and public affairs, helping to form specific concepts and behaviors. Given the importance and role of the media in social life, the main purpose of this paper is to present a theoretical and empirical explanation of the relationship between the use of mass media and, in particular, the Internet, press and television, and the amount of social capital. Research method: In this research, using the Conceptual framework of Kelman, Patnam, Lerner and others, the survey method has tried to examine the relationship between the use of mass media and the amount of social capital in the society under study. The statistical population of this study is people aged 20-39 years old in Bushehr city. 383 people were selected as the sample size using Cochran's formula. Results and findings: The descriptive findings of the research indicate that although the average use of the Internet and the press among sample individuals is below the average, more than half of respondents (52.8%) during one day, Spend more than two hours of watching TV. The results of this research show that there is a meaningful relationship between watching political programs, sports, news and criminal, historical and cultural films of TV and social capital. In addition, there is a meaningful relationship between the use of the press (magazine and newspaper) and social capital.
خلاصه ماشینی:
روش تحقيق : در اين پژوهش تلاش شده است تا ضمن استفاده از چارچوب مفهومي کلمن ، پاتنام ، لرنر و ديگران ، با روش پيمايش به بررسي رابطه استفاده از رسانه هاي جمعي و ميزان سرمايه اجتماعي در جامعه مورد بررسي پرداخته شود.
همه جا به هر صورت ، پيام وسايل ارتباطي شنيده مي شود و امواج اين وسايل به همه روزنه ها و آن چه در تمامي تاريخ انسان حريم امن انسان ها تلقي مي شد، رسوخ کرده است (ساروخاني ، ١٣٨٥: ١١١)؛ بنابراين با توجه به نقش فزاينده رسانه ها در دنياي امروز و همچنين اهميت سرمايه اجتماعي به عنوان يک حلقه مفقوده در جوامع در حال توسعه از جمله ايران ، در نوشتار حاضر سعي بر اين است تا تأثير رسانه ها و به طور ويژه اينترنت ، تلويزيون و مطبوعات بر ميزان سرمايه اجتماعي شهروندان ٢٠ تا ٣٩ ساله شهر بوشهر مورد بررسي قرارگيرد.
ذکر اين نکته ضروري است که در ميان تحقيقاتي که در رابطه با سرمايه اجتماعي صورت گرفته است ، تحقيقات چندي در رابطه با نقش رسانه هاي جمعي در ايجاد، تضعيف و تشديد سرمايه اجتماعي انجام شده است که از آن جمله ميتوان به نمونه هاي پژوهشي زير اشاره کرد: حسين زاده و همکاران در سال ١٣٩١ پژوهشي با عنوان بررسي سرمايه اجتماعي کاربران اينترنتي در فضاي سايبر و غير سايبر (مورد مطالعه دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز) انجام دادند.
يکي ديگر از نتايج تحقيق اين است که بين مطالعه مطالب اجتماعي، اخبار سياسي و همچنين مطالب تاريخي و فرهنگي مطبوعات و ميزان سرمايه اجتماعي رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.