چکیده:
زمینه و هدف: این پژوهش با عنوان بررسی تأثیر عوامل مختلف بر فرهنگ حجاب و عفاف و ارزشهای اخلاقی در دبیرستانهای شهرستان گرگان برآمده است و برای بررسی عوامل، به چهار منبع یا ابزار کتب درسی، تعامل اولیای مدرسه با دانشآموزان، فعالیت پرورشی و محتوای ساعات پرورشی در انتقال فرهنگ دینی عفاف و حجاب، با عنوان اهداف جزئی پرداخته است. روش تحقیق: روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان گرگان به تعداد 18433 نفر هستند که در سال تحصیلی 88-89 به تحصیل اشتغال دارند. این نمونه آماری برگرفته از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 377 نفر که به روش تصادفی طبقهای برحسب جنسیت انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق، ساخته با 42 سؤال بسته پاسخ با پایایی 99 صدم در مقیاس 5 گزینهای لیکرت با سطوح پاسخ خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد که به ترتیب از 5-1 نمرهگذاری شده است. برای سؤالات آزمون، از آزمون کای اسکوئر استفاده شده است. نتایج و یافتههای تحقیق: پس از تجزیه و تحلیل، یافتههای پژوهش نشان داد که هریک از ابزار انتخاب شده انتقال فرهنگ در آموزش و پرورش یعنی کتب درسی، تعامل اولیای مدرسه، ساعات پرورشی، فعالیت پرورشی در انتقال فرهنگ عفاف و حجاب مؤثر میباشند و دانشآموزان اطلاعات رفتار خود را از این منابع دریافت نمودهاند.
Background and Aim: This study is entitled to investigate the effect of various factors on the culture of hijab and chastity and moral values in high schools of Gorgan city and to study the factors, four sources or textbooks, parents' interaction with students, educational activities and hourly content. Parvaresh has dealt with the transmission of the religious culture of chastity and hijab as minor goals. Research method: Descriptive research method, the statistical population in this study are all high school students in Gorgan, 18433 people who are studying in the academic year of 1989-89. This statistical sample is taken from the table of Karajsi and Morgan with 377 people who were randomly selected by gender. Data collection tools included a researcher-made questionnaire with 42 closed-answer questions with a reliability of 99% on a scale of 5 Likert scores with very low, low, medium, high and very high response levels, which are rated from 5-1, respectively. For the test questions, the Kai Square test was used. Results and findings of the research: After analysis, the research findings showed that each of the selected tools of culture transfer in education, ie textbooks, interaction of school parents, parenting hours, educational activities are effective in transferring the culture of chastity and hijab and students Received behavioral information from these sources.
خلاصه ماشینی:
نتايج و يافته هاي تحقيق : پس از تجزيه و تحليل ، يافته هاي پژوهش نشان داد که هريک از ابزار انتخاب شده انتقال فرهنگ در آموزش و پرورش يعني کتب درسي، تعامل اولياي مدرسه ، ساعات پرورشي، فعاليت پرورشي در انتقال فرهنگ عفاف و حجاب مؤثر ميباشند و دانش آموزان اطلاعات رفتار خود را از اين منابع دريافت نموده اند.
سؤال اصلي پژوهش : تأثير عوامل مختلف بر فرهنگ حجاب و عفاف و ارزشهاي اخلاقي در دبيرستانهاي شهرستان گرگان ، چگونه است ؟ جدول ٤- ٩: نتايج حاصل از آزمون کاي اسکوئر در مورد سؤال اصلي پژوهش آماره ها فراواني Χ2o D Sig Χ2C کاي اسکوئر درجه آزادي سطح جدول معناداري متغير (0/01) فعاليتهاي آموزشي و پرورشي ٣٧٧ 4 84/260 0/000 2/54 چون کاي اسکوئر مشاهده شده (٨٤/٢٦٠= Χo٢) با درجه آزادي (d٤=) از کاي اسکوئر جدول (٢٥٤=ΧC٢) بزرگ تر است ، بنابراين ميتوان گفت که آزمون کاي اسکوئر در سطح آلفاي يک درصد معنادار ميباشد.
نتايج حاصل از اين آزمون در جدول ٤-١٠ آمده است : جدول ٤-١٠: نتايج حاصله از آزمون فريد من در مورد مقايسه رتبه هاي هريک از متغيرهاي مورد مطالعه ، نسبت به انتقال فرهنگ عفاف و حجاب آماره ها فراواني ميانگين Χ2o D Sig متغير رتبه ها کاي درجه سطح اسکوئر(فريدمن ) آزادي معناداري 12 محتواي کتب درسي ٣٧٧ 2/37 21/354 3 0/000 تعامل دانش آموزان با ٣٧٧ 2/70 اولياي مدرسه فعاليتهاي پرورشي 377 2/48 با توجه به اينکه سطح معناداري بدست آمده (٠٠٠٠=sig) کمتر از (٠/٠١) ميباشد، بنابراين اين آزمون در سطح خطاي يک درصد معنادار ميباشد.