چکیده:
زمینه و هدف: هدف از این تحقیق بررسی نقش راهبردی رسانه در توسعه فرهنگ پدافند غیرعامل است. با مطالعه پیرامون موضوع تحقیق مشخص می شود. پدیده پدافند غیرعامل با توجه به تهدیدات روز افزون جبهه استکبار و هجمه تبلیغاتی و رسانه ای علیه کشورمان، تبدیل به یک اصل مهم، حیاتی و بسیار تعیین کننده، شده است. توجه به دفاع غیرعامل در مقابله با تهدیدات و تقلیل خسارات ناشی از حملات کشورهای مهاجم، امری بسیار مهم و ضروری و بر مبنای قواعد عقلی است و باید جهت جلوگیری از آسیب پذیری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیت مراکز حیاتی کشور از جمله مراکز ارتباطی، به دفاع غیرعامل روی آورد.. در این مقاله بعد از توضیح و تشریح پدافند غیرعامل به توضیح نقش و جایگاه رسانه در این نوع دفاع می پردازیم و در نهایت کارکرد رسانه ها در پدافند غیرعامل را، به عنوان یکی از حوزه های مهم و غیر قابل انکار در جوامع امروزی تشریح می نماییم. محقق با نگرشی چند جانبه قصد دارد به این سوال پاسخ گوید که رسانه چه نقشی را می تواند در توسعه پدافند غیرعامل ایفاء کند ؟ پاسخ گفته و راهکارهای عملی نیز ارایه دهد.
روش تحقیق: این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. در این تحقیق برای پرداختن به موضوع و پاسخ به سوال از طریق گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و با استفاده از فیش برداری منابع و همچنین بهره برداری از سایت های خبری و مقالات تخصصی استفاده شده است.
یافته ها و نتایج تحقیق با توجه به تهدیدات همه جانبه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و نوپایی علم پدافند غیرعامل در کشور و همچنین عدم رشد رسانه های داخلی این موضوع به عنوان یک تهدید بالقوه در حوزه دفاعی کشور محسوب شده که تنها راه برون رفت از موضوع از یک سو بومی سازی پدافند غیرعامل در تمامی زمینه ها و از سویی دیگر نهادی سازی و آگاه سازی جامعه از طریق رسانه های ملی است که در این خصوص لازم به نظر می رسد رسانه های ملی در دوره ای که به جنگ رسانه ها لقب گرفته ابتدا سعی کنند در حوزه رسانه قیود پدافندی در حوزه خودی که همان رسانه و فرهنگ است را متعالی و سپس گام های موثر خود را در تحقق پدافند غیر عامل عملی سازند.
Background and purpose: The purpose of this research is to investigate the strategic role of the media in the development of passive defense culture. It is determined by studying the topic of the research. The phenomenon of passive defense has become an important, vital and very decisive principle due to the increasing threats of the arrogant front and the propaganda and media attack against our country. Paying attention to passive defense in dealing with threats and reducing damages caused by the attacks of attacking countries is very important and necessary and based on rational rules, and should be done in order to prevent economic, political, cultural, social and security vulnerabilities of the country's vital centers, including Communication centers turned to passive defense. In this article, after explaining passive defense, we explain the role and position of media in this type of defense, and finally, the function of media in passive defense, as one of the important areas. And we explain undeniably in today's societies. The researcher intends to answer this question with a multi-faceted approach, what role can the media play in the development of passive defense? Answer and provide practical solutions. Research method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. In this research, to deal with the issue and answer the question, it is used to collect information with the library method and by using the sources, as well as using news sites and specialized articles. The findings and results of the research: considering the all-round threats of global arrogance against the Islamic Republic of Iran and the nascent nature of passive defense science in the country, as well as the lack of growth of domestic media, this issue is considered as a potential threat in the country's defense field, which is the only way out of On the one hand, the issue is the localization of passive defense in all fields, and on the other hand, the institutionalization and awareness of the society through the national media, and in this regard, the national media seems to be necessary in the period that is known as the media war. First, they should try to overcome the limitations of self-defense in the field of media, which is media and culture, and then take effective steps to implement non-agent defense.
خلاصه ماشینی:
بر اساس بند هفتم سياست هاي کلي نظام در خصوص دفاع غيرعامل ، به فرهنگ سازي و آموزش عمومي در زمينه به کارگيري اصول و ضوابط دفاع غيرعامل و بر اساس بند يازدهم آن به اصول و ضوابط مقابله با تهديدات نرم افزاري و ساير تهديدات جديد دشمن به منظور حفظ و صيانت از شبکه هاي اطلاع رساني پرداخته شده و همان طور که در بند دوم آن ، دو اصل از اصول و ضوابط دفاع غيرعامل (که رعايت آن الزامي بوده ، حساسيت زدايي و فريب دشمن به منظور نيل به بازدارندگي و نيز ارتقا و پايداري ملي) که در بند يکم آن آمده معرفي شده و بخش مهمي از آن به عهده متوليان و اصحاب فرهنگي کشور مي باشد و همچنين از آنجا که در شرايط بحراني مانند جنگ ، چه پيش از وقوع و چه حين جنگ همواره يکي از ابزارهاي مهم دشمن ، تهاجم فرهنگي و نيز عمليات رواني عليه کشور هدف به منظور تغيير هنجارهاي اجتماعي و تغيير افکار و رفتارهاي مردم نخبگان و مسئولين با هدف پذيرش شرايط سلطه در پيش از تهاجم و در حين تجاوز نظامي و يا کاهش قدرت مقاومت ملي در برابر تهاجم و در نتيجه کاهش هزينه هاي نظامي خود و سهولت دستيابي به اهداف ظالمانه خود مي باشد، لذا نقش فرهنگ و اصحاب فرهنگي در اين کارزار بسيار مهم و تأثيرگذار خواهد بود و لازم است در صدر برنامه هاي نهادهاي فرهنگي کشور قرارگرفته و با رصد دائمي اقدامات ضد فرهنگي و رواني دشمن ، تدابير و اقدامات لازم در همه ي ابعاد آن صورت پذيرد.