چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی دانش» نگرش و رفتار محیط زیستی دانش آموزان به منظور سنجش نیازهای
آموزشی آنان نسبت به مسائل مختلف محیط زیست است. این مطالعه با استفاده از روش پیمایشی در
سال ۱۴۰۰ انجام شده است و ابزار گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته صورت
پذیرفته که روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ
مورد سنجش قرار گرفته است. برای تعیین حجم نمونه. از جدول کرچسی و مورگان استفاده شد و ۱۱۰
نفر از دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان دیواندره به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج پژوهش
نشان داد دانش آموزان نسبت به اکثر مسائل محیط زیستی آگاهی کامل دارند و هم چنین رفتار و
نگرش محیط زیستی آن ها در سطح خوبی قرار دارد. بااینوجودء برنامه های آموزشی در مورد نقش
حیوانات در طبیعت. آثار بد فعالیت های انسانی بر محیط زیست و هم-چنین مزایای استفاده از حمل و
نقل عمومی به منظور حفظ کیفیت محیط زیست نیاز به گسترش و تقویت دارد. نتایج تجزیهوتحلیل
بوده است (0<۰/۰۵) و هم چنین ارتقای سطح ارتباط با فضای سبز میتواند نگرشهای محیط-زیستی
دانش آموزان را تقویت کرده و رفتارهای حامی محیط زیست را در آنان پرورش دهد (0<۰/۰۵).
خلاصه ماشینی:
نتايج تجزيه وتحليل اطلاعات نشان داد که سطح تحصيلات والدين بر مهارت ، رفتار و آگاهي محيط زيستي دانش آموزان مؤثر بوده است (٠٠٥>p) و هم چنين ارتقاي سطح ارتباط با فضاي سبز مي تواند نگرش هاي محيط -زيستي دانش آموزان را تقويت کرده و رفتارهاي حامي محيط زيست را در آنان پرورش دهد (٠٠٥>p).
يافته هاي پژوهش صالحي و فرخيان در سال ١٣٩٩ حاکي از آن بود ٧٠ درصد از دانش آموزان مورد مطالعه در بخش هاي آگاهي، مهارت و رفتار محيط زيستي عملکرد خوبي دارند و عامل هاي جنسيت ، اشتغال والدين و پايه تحصيلي بر مولفه هاي محيط زيست اثرگذار بوده است ، هم چنين بين مولفه هاي مهارت ، رفتار و آگاهي محيط زيستي رابطه مثبت و معنادار وجود داشته است .
اطلاعات مربوط به نگرش محيط زيستي دانش آموزان در جدول ٣ ارايه شده است در اين بخش از مطالعه سطح نگرش دانش آموزان نسبت به مولفه هاي مختلف محيط زيست مورد بررسي قرارگرفته است .
Green Spaces in Chinese Schools Enhance Children's Environmental Attitudes and Pro-Environmental Behavior.
The effects of green schooling knowledge level and intensity of parental guidance on the environmental awareness of the early age student.
To attitudes identify the sample, of used Krejcie and Morgan table, Environmental and 110 students of Divandare City elementary schools behavior were surveyed randomly.
The analyzing information results showed that parents' educational level have been effective in Students' environmental skill, behavior and awareness (p>0.