چکیده:
هدف: در پژوهش حاضر نقش گروه اجتماعی نوجوانان در روند حرکتی انقلاب اسلامی بررسی شدهاست. پرسش اصلی این تحقیق، نقش دانشآموزان در انقلاب اسلامی است و پرسش فرعی آن میزان اثرگذاری دانشآموزان در عمومیکردن نهضت اسلامی است. روش٫ رویکرد پژوهش: بنابه ماهیت موضوع و نیاز به بررسی میدانی، شهر اصفهان بهعنوان محدودۀ مکانی تحقیق، و مرحلۀ نهایی نهضت (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷) بهعنوان محدودۀ زمانی تحقیق انتخاب شد. پژوهش بهروش کیفی و با تکیه بر اسناد موجود و بهطور ویژه مصاحبۀ فعال (تاریخ شفاهی) انجام شدهاست. یافتهها و نتیجهگیری: نقش دانشآموزان مقطع متوسطۀ اصفهان در عمومیکردن انقلاب و مشارکت بخشهای گوناگون مردم این شهر در مرحلۀ نهایی نهضت، اساسی و خیلی اثرگذار بودهاست. دانشآموزان بهویژه از آبان 1357، در کشاندن مردم به خیابانها نقش اصلی را داشتهاند و بههمین نترتیب در روند نهایی مبارزات خیابانی هم پیشتاز بود ه اند
Purpose: The purpose of the research is to investigate the role of teenagers as an important social
group, their movement and its effectiveness in publicizing the Islamic Revolution.
Method and Research Design: Archival records and Oral history of Isfahan from1972 to 1979
were investigated.
Findings and conclusions: The role of secondary school students of Isfahan in publicizing the
revolution and the participation of various citizens of the city were fundamental and very effective
in the final stage of the movement. Students played the main role in bringing people to the streets,
especially since November 1978, and thus were the leaders in the final process of street struggles.
Keywords: Political Participation; Students; Secondary Level; Islamic Revolution.
Citation: Ghanuni, M., Nouraei, M., & Allahyari, F. (2022). The Role of the Student Movement
in the Publicization of the Islamic Revolution: A Case Study of Isfahan Students (1972-1979).
Ganjine-ye Asnad, 32(1), 6-45 | doi: 10.30484/ganj.2022.2916