چکیده:
مقدمه پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی، سلامت روان والدین و فرزندپروری با مشکلات رفتاری کودکان با واسطه گری دلبستگی کودکان پیش دبستان انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن، کلیه والدین کودکان 6 ساله مراکز پیش دبستانی شهر تهران بود. نمونه آماری شامل 237 نفر از والدین کودکان 6 ساله مراکز پیش دبستانی شهر تهران بود که به روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای انجام شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای سبکهای دلبستگی بزرگسال هزن وشیور (1990و 1987)، سبکهای فرزندپروری بامریند (1973)، سلامت عمومی گلدبرگ وهیلر (1979)، مشکلات رفتاری مهدکودک و پیش دبستان (1994) دلبستگی میانه کودکی هالپرن وکاپنبرگ (2006) استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها توسط نرم افزارspss 23 و Lisrel انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد هر سه متغیر دلبستگی والدین، سبک فرزندپروری و سلامت روانی به صورت غیرمستقیم و با میانجی گری دلبستگی کودک میتواند مشکلات رفتاری را پیش بینی کند. همچنین تحلیل مسیر نشان داد که ضرایب استاندارد شده ی دلبستگی والدین و سلامت روانی و سبک فرزندپروری، بر روی دلبستگی کودک معنادار و منفی است. دلبستگی والدین، سلامت روان و سبک فرزندپروری با مشکلات رفتاری کودکان مرتبط میباشد. بحث و نتیجه گیری سبکهای دلبستگی توانسته است نقش میانجی گری در رابطه معنی دار سبکهای فرزندپروری و سلامت روان والدین با مشکلات رفتاری کودکان میباشد. بنابراین اجرای برنامههای آموزشی مناسب برای بهبود سبکهای دلبستگی کودک و والد، ارتقا سلامت روان والدین وسبکهای فرزندپروری مناسب میتواند برکاهش مشکلات رفتاری کودکان موثر باشد.
Abstract Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between parental attachment styles, mental health and parenting styles towards behavioral problems of preschool children by intervention of children attachment. Research Method: This study is a descriptive research. The statistical population were all parents of 6-year-old children in preschool centers in Tehran. The statistical sample included 237 parents of 6-year-old children, chosen by multi-stage cluster sampling. Hazen and Shaver adult attachment styles (1990/1987), Baumrind parenting styles (1972), Goldberg & Hiller general health questionnaire (1979), behavioral problems of kindergarten and preschools (1994), and Halpern & Kapfenberg child attachment questionnaires (2006) were used to collect the data. Results: The results showed that all three variables consisted of parental attachment, parenting style and mental health could indirectly predict behavioral problems by intervention of child attachment. Also, the results obtained from path analysis indicated that the standardized coefficients of parental attachment and mental health and parenting style had a significant and negative impact on child attachment. Discussion: The results showed a significant relationship between child & parent attachment style, mental health, and parenting style with behavioral problems of children. Therefore, it seems that implementing appropriate programs in order to improve child and parent attachment styles, mental health, and parenting styles might be effective to reduce behavioral problems of children.