چکیده:
هدف پژوهش حاضر رابطه ذهنیت فلسفی وسرمایههای روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه میباشد، روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق مورد نظر معلمان دوره ی ابتدایی شهر کرمانشاه میباشد (N=4500) که با استفاده از جدول کرچسی و مورگان 350 نفر را به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب و با روش تصادفی منظم به جدایی گزینی آنها اقدام نمودیم، ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامههای استاندارد از جمله سرمایههای روانشناختی لوتانز (2010) میباشد که با توجه به استاندارد بودن آنها روایی و پایی آنها مورد تایید اساتید متخصص قرار گرفته است؛ برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استنباطی ازضریب همبستگی، تحلیل واریانس، آزمون تی، رگرسیون چندگانه استفاده میشود و همچنین برای غنای بیشتر تحقیق از روشهای آماری توصیفی نمودارها، جداول توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی وپراکندگی نیز بهره گرفته میشود، در ضمن کلیه ی عملیات اجرایی پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار spss صورت میگیرد. ماحصل تحقیق را میتوان این گونه بیان نمود که بین متغییرهای ذهنیت فلسفی و سرمایههای روانشناختی با کیفیت تدریس معلمان رابطه ی معنادار و همبستگی مثبتی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در این میان نقش اصلی بر عهده مدرسان است و تا حدود زیادی توفیق و یا شکست برنامه ها نیز به نوع تفکر و بینش آنها بستگی دارد و از آنجایی که نظام آموزشی نیاز به افرادی دارد که از طریق تلاش پیوسته برای آشکار سازی و تقویت خصوصیاتی مانند جامعیت ، تعمق و انعطاف پذیری در طرز تفکر خویش ، به تدریج متحول شوند و با کفایت و رضایت روز افزون به صورت فلسفی بیاندیشند؛ بنابراین ، ایجاد هر گونه دگرگونی در عرصه تعلیم وتربیت ، تغییر در نحوه تفکر و نگرش فلسفی استادان را ضروری می کند(به نقل از زمانی بابگهری،١٣٩١) اما درخصوص سرمایه های روانشناختی هم که بخش دیگری از عنوان پژوهشی مورد نظر ماست ، نکته گفتنی آن است که چهار مؤلفه ی اصلی امیدواری ، خود کارآمدی ، خوشبختی و انعطاف پذیری ارکان تشکیل دهنده موضوع اخیرند : متعهد شدن وانجام تلاش لازم برای موفقیت درکارها و وظایف چالش برانگیز(اعتماد به نفس /خود کارآمدی ) داشتن استناد مثبت درباره موفقیت های حال و آینده (خوش بینی) پایداری در راه هدف و در صورت لزوم تغییر مسیر رسیدن به هدف برای دست یابی به موفقیت (امیدواری) پایداری هنگام مواجه با سختیها و مشکلات برای دست یابی به موفقیت (انعطاف پذیری).