چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه بهزیستی روانشناختی، تاب آوری و نشخوار فکری در مادران کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی_بیش فعالی و عادی صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش علی مقایسه ای بود، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی_بیش فعالی و عادی بودند که مادران کودک عادی در سطح شهر اراک به صورت در دسترس انتخاب شدند و مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کم توجهی_بیش فعالی از بین مادران مراجعه کننده به مراکز سلامت در سطح شهر اراک به صورت در دسترس انتخاب گردیدند. هر دو گروه مادران به تعداد 30 نفر و در مجموع 60 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) و نشخوار فکری هوکسما و مارو (۱۹۹۱) بین آنها توزیع شد و داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحیل قرار گرفتند. که نتایج به دست آمده نشان داد بین دو گروه مادران کودکان عادی و مادران کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی_بیش فعالی، در همه مولفههای بهزیستی روانشناختی(در میزان استقلال ، در میزان تسلط بر محیط ، در میزان رشد شخصی ،در میزان ارتباط مثبت با دیگران،در میزان هدفمندی در زندگی و در میزان پذیرش خود) تاب آوری و نشخوار فکری تفاوت وجود دارد.
This study aimed to compare psychological well-being, resilience, and rumination in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder and normal. This study was applied in terms of purpose and comparative in terms of causal method. The statistical population of the present study included all mothers of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and normal. A child with Attention Deficit Hyperactivity Disorder was selected from among the mothers referred to health centers in Arak. Both groups of mothers were selected from 30 people and a total of 60 people and the psychological well-being questionnaires of Reef (1989), Connor and Davidson (2003) resilience, and Hoaxma and Murrow (1991) rumination questionnaires were distributed among them and the collected data analyzed using multivariate analysis of variance. The results showed that between the two groups of mothers of normal children and mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder, in all components of psychological well-being (in the degree of independence, the degree of mastery of the environment, the degree of personal growth, in the degree of positive relationship with Others differ in the degree of purposefulness in life and the degree of self-acceptance, resilience, and rumination.