چکیده:
تزیینات همیشه جزئی جداییناپذیر از معماری ایران بوده است که در برخی از دورههای تاریخی ناچیز و کماهمیت شمرده شده و گاهی در استفاده از آن بهشدت افراط شده است. تزیینات معماری در دورۀ قاجار بهواسطۀ ارتباط این دوره با غرب و با تقلید و تأثیرپذیری از هنر غربی تغییرات زیادی داشته است و معماران زیادی در این دوره به اروپا و کشورهای غربی سفر میکنند. بدیندلیل دورۀ قاجار را سرآغاز مدرنیته در ایران میدانند. هنر و معماری غربی در این دوره بهآرامی در معماری اسلامی دورۀ قاجار رخنه میکند و رفتهرفته این تأثیرپذیری بیشتر میشود. هدف از این تحقیق شناخت تزیینات و عناصر الحاقی به معماری اسلامی ایران است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت تحلیلی و توصیفی و روش گردآوری دادهها بهصورت اسنادی و کتابخانهای بوده است. نتایج حاصل نشان میدهد در این دوره عناصری چون سقف شیروانی، ستون در ورودی، گچبریهای پیچیده و آینهکاری به معماری اسلامی دورۀ قاجار اضافه شده است. همچنین، در کاشیکاری سعی شده از رنگهای بیشتری استفاده شود و رنگ غالب این دوره زرد و نارنجی است. تزیینات در این دوره در مقایسه با دورههای قبل از خود بهویژه دورۀ صفوی دچار نزول شده است و، در اکثر بناهای این دوره، همه نوع تزیینات در کنار هم مشاهده می شود.
AbstractDecorations have always been an integral part of Iranian architecture, which in some historical periods has been considered insignificant and sometimes very extreme in its use. Architectural decorations in the Qajar period have changed a lot due to the connection of this period with the West and imitation and influence of Western art, and many architects travel to Europe and Western countries in this period. For this reason, the Qajar period is considered the beginning of modernity in Iran. Western art and architecture in this period is slowly penetrating into the Islamic architecture of the Qajar period and this influence is gradually increasing. The purpose of this study is to identify the ornaments and additional elements to the Islamic architecture of Iran. The research method in this research was analytical and descriptive and the data collection method was documentary and library. The results show that in this period, elements such as gable roof, columns at the entrance, intricate bedding, mirror work, etc. have been added to the Islamic architecture of the Qajar period. The period is yellow and orange. The decorations in this period have decreased compared to the previous periods, especially the Safavid period, and in most of the buildings of this period, all types of decorations can be seen together.