چکیده:
بررسی نشانههای زبانی و ساختار دلالتی یکی از شیوههای نسبتاً نوین در مطالعۀ متون ادبی است که کنشهای درونی، پیامها و اغراض پنهان در لایههای ثانویۀ متن را بیان میکند. یکی از الگوهای مناسب برای نقد نشانهشناسی آثار ادبی، نظریۀ پیرس است که نشانه را به سه جزء بازنمون، موضوع و تفسیر تقسیم میکند. بر اساس این نظریه، مفهوم نشانه از ارتباط معنایی میان این سه جزء پدید میآید و واژگان، دلالتهای ضمنی بسیاری در خود نهفته دارند که بازنمایی آنها، مدلول و پیام اصلی شاعر را نمایان میکند. محمد آدم از شاعران نوگرای مصری است که عنصر رنگ در اشعار او بازتاب گستردهای دارد و هر کدام از این رنگها دارای دلالتهای شعری و بار معنایی متنوعی هستند که علاوه بر معنای حقیقی خود، معانی مجازی و شاعرانۀ بسیاری در خود پنهان داشتهاند. این پژوهش در تلاش است تا بر اساس نظریۀ پیرس، فرایند شکلگیری نشانهها در شعر محمد آدم را بررسی و دادههای پنهان در رنگها را بیان نماید. نتائج تحقیق حاکی از آن است که نشانههای مربوط به رنگ سفید، سیاه و آبی احساساتی همچون اندوه، افسردگی، حس بیهودگی، ترس، بدبینی و سرگردانی را بیان میکنند. رنگ قرمز دیدگاه متناقض آدم نسبت به مقولۀ مرگ را نشان میدهد که بیانگر تغییر احساسات و نگرش شاعر نسبت به زندگی در دورههای مختلف عمرش است. همچنین مفهوم نشانه در اشعار آدم، در نتیجۀ پیوستار معنایی میان بازنمون، موضوع و تفسیر به وجود میآید.
The study of linguistic signs and semantic structure is a relatively new way of studying literary texts that expresses the inner actions, messages, and intentions hidden in the secondary layers of the text. One of the suitable models for criticizing the semiotics of literary works is Pierce's theory, which divides the sign into three parts: representation, subject, and interpretation. According to this theory, the concept of sign arises from the semantic connection between these three components, and words have many implicit meanings whose representation displays the concept and the main message of the poet. Muhammad Adam is one of the modern Egyptian poets with poems in which color element is widely reflected and each of these colors has various poetic meanings and semantic loads that in addition to their true meaning, have many virtual and poetic meanings hidden in them. This research tries to study the process of formation of signs in Mohammad Adam's poetry based on Pierce's theory and to express the hidden data in colors. The research data indicate that the signs in the colors show the special and sometimes unique attitude of Mohammad Adam towards concepts such as love, death, life, aging, and nihilism. The concept of sign in Adam's poems arises as a result of the semantic continuum between representation, subject, and interpretation
خلاصه ماشینی:
نشانه شناسي رنگ ها در شعر محمد آدم بر پايه نظريۀ پيرس بهمن آقازاده * عبدالأحد غيبي** مهين حاجي زاده *** حسن اسماعيل زاده **** چکيده بررســي نشــانه هاي زباني و ســاختار دلالتي يکي از شــيوه هاي نســبتا نوين در مطالعۀ متون ادبي اســت که کنش هاي دروني ، پيام ها و اغراض پنهان در لايه هاي ثانويۀ متن را بيان ميکند.
بر اساس اين نظريه ، مفهوم نشانه از ارتباط معنايي ميان اين سه جزء پديد مي آيد و واژگان ، دلالت هاي ضمني بسياري در خود نهفته دارند که بازنمايي آن ها، مدلول و پيام اصلي شاعر را نمايان ميکند.
محمد آدم از شاعران نوگراي مصري است که عنصر رنگ در اشعار او بازتاب گسترده اي دارد و هر کدام از اين رنگ ها داراي دلالت هاي شـــعري و بار معنايي متنوعي هســـتند که علاوه بر معناي حقيقي خود، معاني مجازي و شـــاعرانۀ بســياري در خود پنهان داشــته اند.
پرسش هاي پژوهش بر اسـاس نظريۀ پيرس نحؤە شـکل گيري نشـانه هاي زباني رنگ هاي شـعري در قصـايد محمد آدم چگونه اسـت و ارتباط ميان سـه جزء نشـانه چه تأثيري در خلق اين نشـانه ها دارد؟ همـاهنگي ميان دلالـت هـاي ضـــمني و معـاني ثـانويـۀ اين رنـگ هـاي شـــعري بـا مضمون هاي شعري چگونه و به چه ميزان است ؟ ۲-۱.
This research tries to study the process of formation of signs in Mohammad Adam's poetry based on Pierce's theory and to express the hidden data in colors.