خلاصه ماشینی:
"مثلا یکی مسئله طلب مرگ یا طلب شهادت است، هر چند شهادت و کشته شدن در راه وطن در همة جهان ستایش شده است ولی یک حس تلخ پشت این هست، اما در ادبیات ما چون شهید زنده است، رؤیت او و حضور او در شعر بیشتر تکرار میشود و به جای آنکه از فقدانش بگویند؛ از حضورش میگویند.
این شاعران جوان که خودشان هم بیشتر در میدانهای جنگ، حضور داشتند و جنگ را بهطور مستقیم لمس کرده بودند، بهدلیل روحیة جوانی و پویایی که ذاتی نسل جوان است، بعد از چند سالی فکر کردند که باید شعر جنگ جدای از محتواگرایی و بحثهای ارزشی، در شکل و فرم هم نو شود.
3ـ به نظر من «شعر قصه»ها از تأثیراتی است که ادبیات مقاومت فلسطین بر شعر ما گذاشته است که در کارهای امثال نزار قبانی و محمود درویش آثاری از این دست میبینیم؛ که کارهایی از اینگونه را خود بنده هم ترجمه کردهام؛ چون جنگ ایران در جنوب اتفاق افتاد که فضایی عربی داشت؛ این تأثیر جدیتر بود.
3ـ شعر دفاع مقدس ما چون در مواجهة مستقیم با جنگ سروده شده است؛ خیلی فرق میکند با شعری که شاعر انگلیسی زبان یا شاعر فرانسوی، درباره جنگ عراق میگوید، شعر جنگ ما آمیخته با تفکر دینی است و تحت تأثیر انگارههای امام خمینی، استاد مطهری و دکتر شریعتی قرار دارد."