چکیده:
Pragmatics deals with the use of language in context, covering a wide range of topics such as speech acts, conversational involvement, gestures, presupposition, relevance, politeness, etc. Pragmatic characteristics are sometimes less addressed in FFL courses in Iran and learners may unconsciously make pragmatic errors that can influence their communication. The fact that pragmatics could be combined with the teaching of different language skills is encouraging for those who struggle to balance the need for communicative teaching and language teaching in the demanding realities of the classroom in which they are faced. In this research, we integrated the explanation of the pragmatic rules during the teaching of grammar in order to be able to describe the interface between the awareness of pragmatic competence and the development of the competence to communicate linguistically. The result of this study shows a positive relationship between awareness of the rules of language use in a French course and better performance of learners in a test of pragmatic competence. This is an additional experience to the parallel development of language and pragmatics in Iran.
منظورشناختی به استفاده مناسب از زبان در بافتهای مختلف کلامی گفته میشود و طیف وسیعی از موضوعات مانند کنشهای گفتاری، سیاق کلام، انطباق پیامها با موقعیت ، ژستها، درک منظور مخاطب، شیوه کلام، کلام مودبانه و غیره را پوشش می دهد . در اموزش زبان فرانسه در ایران کمتر به ویژگی های منظورشناختی پرداخته می شود. از همین رو ممکن است زبان اموزان ناخوداگاه مرتکب خطاهایی در این حوزه شوند و گفتگوهای انها تحت تاثیر قرار گیرد. این واقعیت که حساس سازی در رابطه با منظورشناختی را میتوان با اموزش سایر مهارتهای زبانی ترکیب کرد، برای کسانی که تلاش میکنند بین اموزش زبان در دنیای کلاس و نیازهای زبان اموزان برای برقراری ارتباط در دنیای واقعی تعادل برقرار کنند، دلگرمکننده است. در این مطالعه ، تلاش کردیم حساس سازی در مورد مهارت منظورشناختی را با اموزش دستور زبان ادغام کنیم تا بتوانیم رابطه بین این حساس سازی و پیشرفت مهارت برقراری ارتباط زبانی را توصیف کنیم. نتایج این مطالعه رابطه مثبتی را بین اگاهی دادن از قواعد منظورشناختی در کلاس زبان و عملکرد بهتر زبان اموزان در ازمون مهارت منظورشناختی نشان داد. بنابراین میبایست برای توسعه موازی مهارتهای زبانی و مهارت منظور شناختی در ایران بیشتر کوشید.