چکیده:
هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی دوره های کارورزی معلمان پذیرفتهشده از طریق آزمون استخدامی است. مطالعة حاضر در قالب روش کیفی انجام پذیرفت. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل معلمان پذیرفتهشده در آزمون استخدامی سال 1397 بود که از بین آنها به شیوة در دسترس و با رعایت قاعدة اشباع نظری نمونهگیری انجام شد. در همین راستا، با 12 نفر از افراد شرکتکننده در دورۀ کارورزی مصاحبه به عمل آمد و نتایج مصاحبه از طریق تحلیل محتوا بررسی شد. براساس نتایج، مصاحبه شوندگان عدم استفاده از کارورز در نقش تعیینشده، عدم پذیرش کارورز در مدرسه، عدم تعیین معلمان راهنمای ماهر و توانمند، محدودبودن آموزش کارورزی به شیوۀ تدریس در مدارس شهری و تکپایه، عدم برنامهریزی مناسب و ضعف نظارت از سوی اساتید راهنما و معلمان راهنما، کمبود امکانات اجرایی و فعالیت بدون کارمزد را به عنوان نقاط ضعف و افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس در ادارة کلاس و آشنایی با محیط مدرسه و کلاس را به عنوان نقاط قوت دوره ها بیان کردند. در مجموع، یافته های پژوهش بر ضعف در اجرای دوره های کارورزی و از سوی دیگر آشناسازی افراد با شغل معلمی تأکید کرد.
The purpose of this study is to investigate the pathology of the internships of teachers accepted through the employment test. The present study was conducted as a qualitative method. The statistical population of the study consisted of teachers who were admitted to the recruitment test in 1397. In this regard, 12 interns were interviewed, and the results of the interviews were analyzed through content analysis method. Adoption of school interns, lack of qualified and capable guidance teachers, limited apprenticeships in urban and mono-elementary schools, lack of proper planning and poor supervision by tutors and teachers, lack of executive facilities and no paid work as weaknesses and increase self-esteem and stress reduction in class management and familiarity with Describe the power of school and class as the strengths of the courses. Overall, the findings of the study emphasized the weaknesses in the implementation of internships and on the other hand, the familiarity with the teaching profession.
خلاصه ماشینی:
استاديار، گروه معماري، دانشکدة انقلب اسلمي، دانشگاه فني و حرفه اي، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٧/٠٨؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٩/١٣) چکيده هدف پژوهش حاضر آسيبشناسي دوره هاي کارورزي معلمان پذيرفته شده از طريق آزمون استخدامي است .
براساس نتايج ، مصاحبه شوندگان عدم استفاده از کارورز در نقش تعيين شده ، عدم پذيرش کارورز در مدرسه ، عدم تعيين معلمان راهنماي ماهر و توانمند، محدودبودن آموزش کارورزي به شيوة تدريس در مدارس شهري و تک پايه ، عدم برنامه ريزي مناسب و ضعف نظارت از سوي اساتيد راهنما و معلمان راهنما، کمبود امکانات اجرايي و فعاليت بدون کارمزد را به عنوان نقاط ضعف و افزايش اعتماد به نفس و کاهش استرس در ادارة کلس و آشنايي با محيط مدرسه و کلس را به عنوان نقاط قوت دوره ها بيان کردند.
فراهم آمدن امکان کسب تجربه و ايجاد سابقۀ تجربي براي فارغ التحصيلان دانشگاهي ايجاد توانايي و مهارت در دانشجو براي به کار بردن دانش حاصل در طول تحصيل دانشگاهي , زيادبودن تعداد دانشجويان در هر گروه تحت نظر استاد راهنماي کارورزي عدم نگرش مناسب برخي از مديران و معلمان و دست اندرکاران مدارس در زمينۀ کارورزي و مشکلات موجود در تطبيق با شرايط جديد استفاده نکردن معلمان راهنما از روش -هاي نوين تدريس نبود ارتباط صميمي بين معلم و کارورز نبود برنامه درسي مناسب در روزهاي کارورزي عدم حضور اکثر استادان راهنما در کلاس ها تغييرات پي در پي ايجادشده در نظام آموزش و پرورش منبع : محمديان ، صالحي عمران و درزي، ١٣٩٥ روش شناسي پژوهش هدف پژوهش حاضر آسيب شناسي وضعيت کارورزي معلمان پذيرفته شده از طريق آزمون استخدامي است .