چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعة نقش رهبری معنوی و خودکارآمدی مدیران در چابکی سازمانی مدارس متوسطة شهر اندیمشک انجام گرفته است. روش انجام پژوهش، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی و جامعة آماری شامل مدیران مدارس متوسطة اول و دوم به تعداد 218 نفر که با روش نمونهگیری تصادفی نسبی چندمرحلهای 136 نفر انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای رهبری معنوی فرای، خودکارآمدی شرر و چابکی سازمانی شریفی و ژانگ بود. از روشهای آماری آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیرة همزمان استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تکگروهی نشان داد میانگین رهبری معنوی، خودکارآمدی و چابکی سازمانی بالاتر از حد متوسط (3) و در وضعیت مطلوبی است. آزمون تی گروههای مستقل نشان داد تفاوت معناداری بین مدیران زن و مرد در رهبری معنوی، خودکارآمدی و چابکی سازمانی وجود ندارد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین این سه متغیر رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون چندمتغیری همزمان نشان داد 89/34 درصد از تغییرات چابکی سازمانی از طریق رهبری معنوی و خودکارآمدی قابل پیشبینی است. علاوه بر این، مدل رگرسیون نشان داد ابتدا متغیر خودکارآمدی، سپس، رهبری معنوی توان پیشبینی چابکی سازمانی را دارند. نتایج بیانکنندة این است که رهبری توأم با معنویت همراه با خودکارآمدی مدیران در باور به تواناییها، مهارتها و دانش خود زمینة بهبود و ارتقای چابکی سازمانی مدرسه را فراهم خواهد کرد.
The current research was conducted with the aim of studying the role of spiritual leadership and managers' self-efficacy in the organizational agility of Andimeshk secondary schools. The research method is a descriptive-survey of the correlation type and the statistical population includes 218 first and second high school principals, 136 of whom were selected by multi-stage relative random sampling. The measurement tools were Fry's spiritual leadership, Sherer's self-efficacy and Sharifi and Zhang's organizational agility questionnaires. The statistical methods of T-test, Pearson's correlation coefficient and simultaneous multivariate regression were used. Data analysis using one-group t-test showed that the average of spiritual leadership, self-efficacy and organizational agility were above average (3) and in a favorable condition. The t-test of independent groups showed that there was no significant difference between male and female managers in spiritual leadership, self-efficacy and organizational agility. Pearson's correlation coefficient test showed that there was a positive and significant relationship between these three variables. Also, the results of simultaneous multivariate regression showed that 34.89% of organizational agility changes can be predicted through spiritual leadership and self-efficacy. In addition, the regression model showed that first the self-efficacy variable, then spiritual leadership can predict organizational agility. The results shows that leadership combined with spirituality along with the self-efficacy of managers in believing in their own abilities, skills and knowledge will provide the basis for improving and improving the school's organizational agility.
خلاصه ماشینی:
کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، دانشگاه فرهنگيان ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٢/٠٩؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١٠/١٨) چکيده پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ نقش رهبري معنوي و خودکارآمدي مديران در چابکي سازماني مدارس متوسطۀ شهر انديمشک انجام گرفته است .
از طرفي، دغدغۀ اصلاح نظام آموزشي و بهبود عملکرد مدارس در دهه هاي اخير باعث شده است سياست گذاران نظام آموزش و پرورش توجه بيشتري به مديران مدارس به عنوان پيشتازان تغيير و بازسازي داشته باشند و از جمله عوامل مهم در دستيابي به چابکي سازماني مدرسه را به کارگماري مديراني ميدانند که ضمن برخورداري و بهره مندي از صلاحيت هاي دانشي و تجربي، از شايستگي و تواناييهاي رهبري نيز برخوردار باشند (رضايي، قربان پور و احساني، ١٣٩٧؛ غفاري و رستم نيا، ١٣٩٥).
از جمله اين تحقيقات ميتوان به تحقيق باعزت ، افلاکيفرد و شهيدي (١٣٩٥)، در زمينۀ ابعاد مديريت دانش با خودکارآمدي و خلاقيت معلمان ، کج باف ، نقوي و عرب بافراني (١٣٩٤) ارتباط توانمندسازي و خودکارآمدي، فقيه آرام (١٣٩٦) ارتباط حالات فيزيکي و عاطفي ، استفاده از ترغيبات کلامي، به کارگيري تجربه جانشيني و تأکيد بر تجربه هاي موفق مديران و کارکنان آموزشي با خودکارآمدي و قلايي و همکاران (١٣٩١) به رابطۀ خودکارآمدي معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اشاره کرد.