چکیده:
معرفت دارای سه ویژگی صادق، موجه و باورپذیر است. حصول این ویژگیها به منابع پشتیبانیکننده وابسته است؛ مثلاً در عرفانْ قلب و شهود، از مکاشفات عرفانی پشتیبانی، و آن را برای کاشف و مدرِک باورپذیر میکند. به نظر میرسد انحصار پشتیبانی معرفتهای حاصل از مکاشفات عرفانی به دو منبع قلب و شهود وابسته است که اهل مکاشفه را بهرهمند میکند، در حالی که عرفان اسلامی، ظرفیتهایی دارد که میتوان تربیت عرفانی را برای تمام اقشار از آن استخراج کرد. تنوع مخاطبان تربیت عرفانی با استعداد و تواناییهای متفاوت، نیازمند تعدد منابع برای پشتیبانی از گزارههای تربیت است؛ این گزارهها همان زیرساختهای بنیادینی است که تحت عنوان «مبانی تربیت عرفان» از وجودشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی عرفان نظری استخراج میشود. این مقاله ضمن معرفی اجمالی تربیت عرفانی و تأکید بر قلب و شهود، عقل، وحی، ادراک حسی، حافظه و دروننگری را برای پشتیبانی از گزارههای تربیت عرفانی پیشنهاد میدهد. معرفتشناسی در تربیت عرفانی، فارغ از تعاریف مختلف از حیثیت هستیشناختی و حیثیت حکایتگری است و در نتیجه معرفت را ممکن و دارای ارکان و ارزش میداند.
Knowledge has three characteristics: honest, justified, and believable. Achieving these features depends on supporting resources; for example, in mysticism, the heart and intuition support mystical revelations and make them believable for the revealer and witness. It seems that the uniqueness of the support of knowledge obtained from mystical revelations depends on the two sources of the heart and intuition, which benefit the people of revelation, while Islamic mysticism has capacities from which mystical education can be extracted for all classes. The diversity of mystical education audiences with different talents and abilities requires a variety of sources to support education propositions. These propositions are the same fundamental infrastructures that are extracted from ontology, cosmology, and anthropology of theoretical mysticism under the title of "Fundamentals of Mystical Education". This article, while briefly introducing mystical education and emphasizing the role of the heart and intuition, suggests reason, revelation, sensory perception, memory, and introspection for supporting the propositions of mystical education. Epistemology in mystical education is independent of different definitions in terms of ontology and narration, and therefore considers knowledge to be possible and to have elements and value.