چکیده:
در فضای رقابتی کسب و کار امروز، تلاش برای تصاحب بازار و جریان رقابت پیرامون آن، رفتارهای مشارکت کنندگان بازار را تحت تأثیر قرار داده است. عوامل و راهبردهای مختلفی برای تعیین سهم بازار در این محیط رقابتی استفاده می شود تا شرکت ها را با فرصت های رشد بهتری رو به رو سازد. از طرفی تداوم حیات اقتصادی مستلزم تلاش جهت بدست آوردن سهم بیشتری از بازار تولید و فروش است که این موضوع بر افزایش درآمد شرکتها و تغییرات در بازده حقوق صاحبان سهام بی اثر نیست.
در بیشتر بررسیها، عامل فروش شرکت در مقایسه با رقبا به عنوان مهمترین عامل در تعیین سهم بازار تعیین شده است. طبیعتاً کسب سهم بیشتری از بازار فروش مستلزم بکارگیری استراتژیهای برتر است. در بررسی حاضر اثرات تغییر در سهم بازار شرکت بر بازده حقوق صاحبان سهام با توجه به فاکتورهای قیمت و عامل قدرت (مومنتوم) مطرح شده توسط کارهارت مابین سالهای 1383 الی 1387 برای 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان میدهد که بازده حقوق صاحبان سهام فعلی و آتی تحت تأثیر تغییرات در سهم بازار است اما علیرغم برقراری رابطه مزبور، در بازهای سه ساله، رابطه میان متغیرها پایدار نبود و با گذشت زمان (بیش از دو دوره مالی) عملکرد فعلی تأثیر کمتری در عملکرد آتی داشت که نشاندهنده نوسانات بازار سرمایه و تغییرات ناگهانی سهم بازار است. بررسی نشان میدهد که ارزشگذاری درآمدهای فعلی، با تغییرات در سهم بازار در مدل مبتنی بر بازده اضافی غیر عادی، رابطه دارد و بر اساس مدل مبتنی بر قیمت نیز برقراری این رابطه تایید گردید، اما آثار قیمت سهام نتایج قابل اعتمادتری را در اختیار قرار می دهد که گویای اثرگذاری تغییرات سهم بازار بر قیمت است.
In competition environment, the perpetuity of economic life entails of effort for acquiring greater share of market that is not ineffective of increasing in firms earning and changes in return on equity. In most researches, the sale of firm in comparison with other competitors is considered as the main factor to determine the market share and achieving more share of sale market in comparison with scope of competitor’s sale is entailed to use the prevalent strategies. In these research effects of change in firm's market share on return on equity is studied considering the price and momentum factors between 2004 to 2008 for 87 accepted firms in Tehran stock exchange. The result show that the current and future return on equity is affected by change in market share, but nevertheless of remain of that relation in 3 years, research variables has not enough predictability and with pass of time (more 2 financial periods) current performance has small effect in future performance that communicative of swings in capital market and sudden change in market share. Research show that valuation of current earnings with market share changes in regression model based on abnormal excess return, and based on regression model based on price that relation in conformed, but the stock price effects has trusty result that show effecting market share on price.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین تغییرات در سهم بازار فروش و آثار آن بر بازده حقوق صاحبان سهام و فرصت های رشد آتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 4 احمد احمدپور١ / سحر اجاغ ٢ / مریم اکبریان فرد٣ / حامد آراد چکیده در فضای رقابتی کسب و کار امروز، تلاش برای تصاحب بازار و جریان رقابت پیرامون آن، رفتارهای مشارکت کنندگان بازار را تحت تأثیر قرار داده است .
در بررسی حاضر اثرات تغییر در سهم بازار شرکت بر بازده حقوق صاحبان سهام با توجه به فاکتورهای قیمت و عامل قدرت (مومنتوم ) مطرح شده توسط کارهارت مابین سال های ١٣٨٣ الی ١٣٨٧ برای ٨٧ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است .
بر خلاف اهمیت سهم بازار به عنوان شاخصی برای محیط رقابتی شرکت (٢٠٠٤ ,Swirsky) ,(١٩٨٥ ,Porter) ,(٢٠٠٩ ,Mutshinyani) ، نقش آن در مدل های ارزشگذاری مبتنی بر اطلاعات حسابداری کم رنگ بوده و بیشتر بررسی های حسابداری (١٩٩١ ,Penman) ,(١٩٩٤ ,Bernard) نشان میدهند که بازار بایست روی پیشبینی درآمدهای آتی به عنوان عاملی برای بازده و قیمت سهام تمرکز کند، و سود شرکت ملاکی برای عملکرد جاری و آتی مورد توجه قرار دارد.
٥- نتایج بررسی در این تحقیق رابطه میان تغییر در سهم بازار و تأثیر آن بر بازده حقوق صاحبان سهام و فرصت های رشد آتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ١٣٨٣ الی ١٣٨٧ مورد بررسی قرار گرفت .