چکیده:
نوع نگرش انسان به مرگ در سرنوشتش تأثیر دارد. با انتقال فضاهای ملموس و قابل شناخت به فضاهای نامأنوس، دریچههای جدیدی از مفاهیم معرفتی قرآن در بینش انسان گشوده میشود؛ به همین علت ضروری است استعارههای مفهومیگستردۀ «مرگ» در قرآن و روایات بررسی گردد. استعارۀ جهتی و جسمبخشی دو قسم از استعارههای مفهومی بوده که این رویکردِ معناشناسی شناختی دربارۀ مرگ، در آنها بهخوبی مشهود است. در بررسیهای انجامشده بر آیات و سخنان امیرمؤمنان(ع) با روش توصیفی-تحلیلی، «مرگ» در واژههایی چون «موت،اجل، لقاءالله، رحیل و...»، بهشکلهایمختلفی از استعارههای جهتی و جسمبخشی مفهومسازی شده است و جنبههایی مانند حتمی و نزدیکبودن مرگ، سخت یا راحتبودن، گذرابودن زندگی، احاطۀ مرگ و راه فرارنداشتن از آن، ناگهانیبودن، فراگیری و نفوذ را ملموس ساخته است؛ ازجمله استعارههای جهتی: نزدیک و دور، داخل و خارج، بالا و پایین و بازگشتبودن است؛ استعارههای جسم بخشی نیز عبارتاند از: درون و بیرونبودن مرگ بهعنوان استعارههای ظرفی؛ خوراک و شراب (مستکننده، دارای طعم و رنگ)، آب (آب گوارا و دریای دارای گرداب)، ابر تیره، هدیه، درب و پلبودن مرگ از نوع استعارههای مادی و از انواع استعارههای جسمبخشی است. با دقت در کانون این استعارهها دو چهرۀ متفاوت از مرگ نسبت به افراد و موقعیتهای مختلف بازتاب یافتهاست: چهرهای محبوب برای مؤمنان و اولیاءالهی و چهرهای خشن و مکروه برای کافران.
The way of person’s views death has an effect on his destiny. By transferring tangible and recognizable spaces to unfamiliar spaces, new windows of the Qur'an's epistemological concepts are opened in human vision; For this reason, it is necessary to examine the broad conceptual metaphors of "death" in the Qur'an and hadiths. Directional metaphor and embodiment metaphor are two types of conceptual metaphors in which this semantic approach about death is well evident. In the studies done on the verses and words of Amir al-Mu'minin with the descriptive-analytical method, "death" in words such as “death, appointed term, meet Allah, left, etc.", has been conceptualized in different forms of directional and embodimentmetaphors, and aspects such as certainty and nearness of death, being difficult or easy, transience of life, surrounding death and not having a way to escape from it, suddenness, pervasiveness and influence have made tangible; Among the directional metaphors are near and far, inside and outside, up and downand return; Metaphors of the embodiment are also: the inside and outside of death as container metaphors; Food and drink (intoxicating, with taste and color), water (smelling water and swirling sea), dark cloud, gift, door and bridge of death are material metaphors and all kinds of embodimentmetaphors. In the center of these metaphors, two different faces of death have been reflected in relation to different people and situations: a beloved face for believers and the friends of Allah, and a violent and disgusting face for unbelievers.