چکیده:
یکی از بخشهای جامعه که به دلیل نداشتن سلامتی جسمی، همیشه با محرومیتهای زیادی چه در استفاده از خدمات عمومی و شهروندی و چه در حضور فعال در جامعه روبرو میباشند، معلولین آن جامعه میباشند. برخوردهای مبتنی بر تبعیض افراد جامعه نسبت به معلولین، براساس فرضیاتی در مورد معلولین شکل گرفته است که کاملا مغایر با نظر معلولین راجع به پذیرششان میباشد. یکی از ابزارهایی که همواره برای تغییر نگرش افراد مورد توجه بوده است، رسانهها میباشند. در این بین از آنجا که محتوای شبکههای اجتماعی توسط خود جامعه تولید و انتخاب میشود، نسبت به رسانههای یک طرفه مثل تلویزیون، روزنامهها بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و میتوانند سبب تغییر نگرش مردم شوند. در این تحقیق به مطالعه نقش رسانه در تغییر نگرش شهروندان تهرانی بر اساس مدل کوشش درخور پرداخته شده است که منظور از رسانه شبکههای اجتماعی میباشد. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد جامعه آماری این تحقیق را شهروندان شهر تهران (افراد ۱۸ سال به بالا) تشکیل میدهند. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد توجه به تولید محتواهای راه محوری در شبکههای اجتماعی، بر نگرش شناختی، عاطفی و آمادگی برای عمل تاثیر گذار است. همچنین توجه به تولید محتواهای راه حاشیهای شبکههای اجتماعی بر نگرش شناختی و عاطفی تاثیر گذار است لیکن بر نگرش آمادگی برای عمل تاثیری ندارد.
One of the sectors of society that, due to their lack of physical health, is always faced with many disabilities, whether in the use of public services or citizenship or active participation in society, these are disabled. Attitudes based on the discrimination of people with disables in society are based on assumptions about people with disables that are completely incompatible with their disability. Media is one of the tools that has been used to change people's attitudes. Especially, social media content is produced and selected by the community compare to media and newspapers are more attentive. This research is considered the role of media in changing the attitude of the citizens of Tehran based on the Elaboration likelihood model (ELM), that media explanation social network. This research is a descriptive survey and the statistical population of this research is citizens of Tehran (over eighteen). The results show that focus on central route content producing in the social network has an impact on cognitive attitudes, emotional attitudes and readiness attitudes for action. Also, focus on peripheral route content producing in the social network has an impact on cognitive attitudes and emotional attitudes, but it hasn’t impact readiness attitudes for action.