چکیده:
تحقیق حاضر به تحلیل اثر مدیریت دانش بر شناسایی توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد معادله ساختاری پرداخته و هدف از انجام آن، ارایه مدلی برای بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است و از تحلیل تم برای طراحی مدل مفهومی و از معادلات ساختاری و نرمافزار Amos برای تبیین و بررسی نقش میانجی مدیریت دانش استفاده نموده است. در مرحله مصاحبه اکتشافی جامعه آماری شامل 16 نفر خبره حوزه منابع انسانی میباشد و برای تحلیل مدل، جامعه آماری را کارمندان و مدیران بانک ملی شهرستان اردبیل تشکیل میدهند و تعداد 46 نمونه به روش قضاوتی و هدفمند انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه اکتشافی و پرسشنامه میباشد؛ جهت بومی سازی و سنجش روایی پرسشنامه، آنها را در اختیار تعدادی از صاحبنظران مدیریت و رشته منابع انسانی قرار داده و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که معادل0/87 به دست آمد، استفادهشده است. در فرایند تحلیل تم 8 تم فرعی و 2 تم اصلی «عوامل فرهنگی» و «ظرفیتسازی» شناسایی شد. نتایج نشان میدهد برای توانمندسازی کارکنان از طریق همافزایی بین دودسته عوامل فرهنگی و ظرفیتسازی، متغیر میانجی مدیریت دانش نقش بسیار مهمی را در سازمان بازی میکند.
The present research analyzes the effect of knowledge management on identifying the empowerment of human resources with the structural equation approach, and the purpose of doing it is to provide a model to investigate the effect of knowledge management on empowerment. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and used theme analysis to design a conceptual model and structural equations and Amos software to explain and investigate the mediating role of knowledge management. In the exploratory interview phase, the statistical population includes 16 experts in the field of human resources, and for the analysis of the model, the statistical population is made up of the employees and managers of the National Bank of Ardabil city, and 46 samples have been selected by a judgmental and purposeful method. The tools for gathering information are exploratory interviews and questionnaires; In order to localize and evaluate the validity of the questionnaire, they were given to a number of experts in management and human resources field, and Cronbach\'s alpha coefficient was used to measure the reliability, which was obtained as 0.877. In the theme analysis process, 8 sub-themes and 2 main themes \"cultural factors\" and \"capacity building\" were identified. The results show that in order to empower employees through the synergy between two groups of cultural factors and capacity building, the mediating variable of knowledge management plays a very important role in the organization.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره دوم ، شماره چهارم ، پاييز ١٤٠١، صفحات ٦٦-٥٦ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٨/٠١ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٩/١٨ چکيده تحقيق حاضر به تحليل اثر مديريت دانش بر شناسايي توانمندسازي منابع انساني با رويکرد معادله ساختاري پرداخته و هدف از انجام آن ، ارائه مدلي براي بررسي تأثير مديريت دانش بر توانمندسازي مي باشد.
در مرحله سوم که #$$001 > فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره دوم ، شماره چهارم ، پاييز ١٤٠١ تحليل اثر مديريت دانش بر شناسايي عوامل سازنده توانمندسازي ...
-مشخص کردن ارتباطات واحدهاي کاري سازمان - ايجاد فرصت همکاري کارکنان براي حل مشکلات با مديران - ايجاد پاداش هايي براي نوآوري در شغل فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره دوم ، شماره چهارم ، پاييز ١٤٠١ ٦٢ تحليل اثر مديريت دانش بر شناسايي عوامل سازنده توانمندسازي ...
(1997) “ A dimensional analysis of the relationshipbetween psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain", Journal of Management, 23, P687 Spreitzer, M.
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره دوم ، شماره چهارم ، پاييز ١٤٠١ ٦٥ تحليل اثر مديريت دانش بر شناسايي عوامل سازنده توانمندسازي ...
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره دوم ، شماره چهارم ، پاييز ١٤٠١ ٦٥ تحليل اثر مديريت دانش بر شناسايي عوامل سازنده توانمندسازي ...
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره دوم ، شماره چهارم ، پاييز ١٤٠١ ٦٥ تحليل اثر مديريت دانش بر شناسايي عوامل سازنده توانمندسازي ...