چکیده:
از دیر باز مسئله «اراده آزاد» یکی از مباحث مهم در میان اندیشمندان بوده است. امروزه با پیشرفت علوم عصبشناسی، دانشمندان این رشته سعی کردهاند با رویکرد تجربی به تبیین این مسئله بپردازند. از این رو، بنجامین لیبت و همکارانش با مطالعات آزمایشگاهی بر روی آزمودنیها تحلیل نوینی از فرآیند شکل گیری کنش اختیاری ارائه دادهاند. آنها با بررسی زمانهای تغییر نوسانات الکتریکی در مغز، «اراده آگاهانه» و تحریک ماهیچه کشف کردهاند که «پتانسیل آمادگی» حدود 400 میلیثانیه پیش از زمان آگاهی از اراده، شروع به تغییرات آهسته کرده و همین سبب اراده فرد به کنش میشود. از این رو، لیبت نتیجه گرفته «فرآیند مغزی ناآگاهانه، منشأ اراده آگاهانه و کنش اختیاری است». پتانسیل آمادگی پیشین، نوعی چالش برای دیدگاههای دوگانهانگاری و علیت ذهنی به حساب می آید. از این رو، در این مقاله با مبانی علمالنفس حکمت متعالیه، به بررسی یافتههای آزمایش بنجامین لیبت پرادختیم. و با سه تحلیل عقلی شکلگیری فرآیند اراده، اقسام فاعلیت نفس و مراتب مادی- مجرد اراده نظریه بنجامین لیبت را مورد کاوش قرار دادیم.
Introduction: For a long time, the issue of "free will" has been one
of the important topics among thinkers. Today, with the progress of
neuroscience, scientists in this field have tried to explain this problem
with an experimental approach. Therefore, Benjamin Libet and his
colleagues have provided a new analysis of the formation process of
voluntary action with laboratory studies on subjects. By examining the
changing times of electrical oscillations in the brain, "conscious will"
and muscle stimulation, they have discovered that the " readiness
potential" begins to slowly change about 400 milliseconds before the
time of awareness of the will, and this is the reason for the person's
will to act. Therefore, Libet concluded that "unconscious brain process
is the source of conscious will and voluntary action".
Method: The current research method was textbook. it was
criticized and investigated with the analytical-rational method.
Findings: In Sadrai's attitude to Libet's findings, according to the
rational analysis of the process of voluntary action, the potential of
previous preparation can be considered as the scientific stage of
voluntary action, i.e. the stage of imagination and confirmation. We
presented another analysis according to the types of agents. The soul,
in the active role, naturally does its work without knowledge and will
- in the sense of making a decision. But the soul, as a subject,
performs its actions on the basis of knowledge and will. Therefore, the
process of voluntary action is from the beginning of desire or
conscious will to the realization of the action, such as the actions of
the "subject with intention". Of course, issuing a will from an
immaterial soul is like a "subject in manifestation". And here is the
place of confrontation between Sadrai's view and Libet's findings.
Because according to Libet's point of view, the conscious will has an
unconscious origin. But according to Sadr al-Mutalahin, the will is
issued from the soul and self-conscious origin. In addition, we
presented a new analysis through the explanation of the truth of
"material- immaterial levels of will".
Conclusion: Through laboratory and neurological observations,
only the material order of the will and its electrical changes in nervous
systems can be observed. But according to the progressive principles
of transcendental wisdom, corresponding to this material level, the
will has a non-physical level. The same conscious state that Libet did
not access through the laboratory experiment, and asked the subjects
themselves to report when they were aware of their will. Therefore,
Benjamin Libet observed a series of changes before the conscious will
after which the conscious will occurred. He then concluded that the
unconscious brain process is the source of the conscious will. This
conclusion of Libet is a rational argument. However, such scientific
findings cannot challenge dualism, or in other words, Sadra's
monotheism (the truth of a single material-immaterial human being).
According to Sadra's progressive principles, not only this experiment
is not considered a challenge for Sadra's psychology, but also some
findings of this experiment are compatible with some aspects of
rational and philosophical analysis of the gradual process of will.
خلاصه ماشینی:
به باور ليبت ، ما به طور شهودي مييابيم که اراده ما ٥٥٠ ميلي ثانيه قبل از کنش نيست ؛ بنابراين مسئله اصلي که توجه وي را جلب ميکند، اين است که چه زماني فرد از اراده و ميل خود براي انجام فعل آگاه ميشود؟ به اعتقاد وي اگر ثابت شود اراده آگاهانه بعد از آغاز پتانسيل آمادگي بوده ، بر ديدگاه رايج ما از اختيار تأثير بسزايي خواهد گذاشت .
يا اينکه اگر اراده تنها يک امر مادي و فيزيکي بود، بايد نقش ايجابي آن در تحقق کنش نيز از طريق جريان هاي الکتريکي قابل ثبت بود؛ زيرا همان طور که صدرالمتألهين در تحليل فرايند اختياري بيان کرده است ، ما در درون خود مييابيم وقتي تصميم به انجام کاري ميگيريم ، ممکن است در آغاز ميل ما براي انجام کنشي ضعيف باشد.
با توجه به اين نکته شگفت انگيز صدرايي مي توان آزمايش ليبت را اين گونه توجيه کرد که پتانسيل آمادگي پيش از اراده آگاهانه همان ميل اعضا يا تغييرات الکتريکي سيستم هاي عصبي براي انجام کنش بوده که به طور ناآگاهانه رخ ميدهد و منظور از قصد در انديشه صدرايي ، همان اراده آگاهانه در آزمايش ليبت است ؛ از اين رو ميتوان نتيجه گرفت : تحليل فلسفي و عقلي از فرايند کنش اختياري با مباحث عصب شناختي امروزه نيز هم خواني دارد.