چکیده:
ارتباطات توصیهای یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی مورداستفادة گردشگران برای انتخاب مقصد گردشگری است. با ظهور ابزارهای تجارت الکترونیک، گردشگران از این ابزارها برای انجام ارتباطات توصیهای استفاده میکنند. بنابراین، پژوهش حاضر درصدد بررسی عوامل مؤثر (ارزشهای ادراکشده، کیفیت اطلاعات، قابلاعتماد بودن اطلاعدهنده) بر استفادة گردشگران خارجی از ارتباطات توصیهای الکترونیک در انتخاب شهر اصفهان بهعنوان مقصد گردشگری است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی ـ پیمایشی ـ مقطعی است. جامعة آماری این پژوهش را 200 نفر از گردشگران خارجی تشکیل میدهد که در بازة زمانی بهار 1395 به اصفهان سفر کردهاند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامة محققساختهای استفاده شد که پایایی و روایی آن به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد متغیرهای ویژگیهای فواید ادراکشده، لذت ادراکشده، کیفیت اطلاعات و قابلاعتماد بودن اطلاعدهنده بر پذیرش ارتباطات توصیهای الکترونیکی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین سهولت استفادة ادراکشده و انگیزة استفاده از ارتباطات توصیهای الکترونیکی ارتباط مثبت و معنیداری وجود ندارد. درنهایت، نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین ویژگی سهولت استفادة ادراکشده و لذت ادراکشده ارتباط معنیداری وجود ندارد.
Electronic Word of mouth (EWOM) communication is one of the most important informational sources used by tourists in selecting tourism destinations. Regarding the emergence of e-commerce tools, marketing professionals have realized that they can use this means to create and strengthen word of mouth Communications about tourism destinations. Therefore, it is inevitable to study the factors influencing the acceptance of word of mouth communications by tourists. This is why the purpose of the present study is to investigate the factors influencing tourists’ use of electronic word of mouth communication in selecting Isfahan as their tourism destination.The present study is a practical research from purpose view and is a descriptive- survey considering its data- collection method. The participants of the study were tourists visiting Isfahan during spring 2016. The data- collection instrument was a researcher- developed which was tested and confirmed in terms of its reliability and validity. The questionnaires were indicated by 188 tourists randomly. The research data were analyzed by using descriptive and inferential statistics in the SPSS and AMOS.The results of this study revealed that perceived usefulness, perceived enjoyment, information quality, informant trustworthiness affect adoption of electronic word of mouth communication significantly. Another part of the results showed that perceived ease of use has affects motivation for using Electronic word of mouth significantly. Finally, our results revealed that characteristics of perceived ease of use affects perceived enjoyment significantly.