چکیده:
با شناسایی ظرفیتهای گردشگری سلامت در مناطق روستایی میتوان زمینۀ ایجاد فضای کارآفرینی در اینگونه مناطق را فراهم آورد. به همین منظور، هدف از این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با توسعۀ کارآفرینی در نوآوری گردشگری سلامت روستایی در روستای قلات بوده است. پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و با 36 نفر از گردشگران سلامت که بهصورت غیرتصادفی انتخاب شدند مصاحبه صورت گرفته است. دادهها و سناریوها با روش نگاشت شناختی فازی تحلیل و مدل پژوهش با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل متعددی در توسعۀ کارآفرینی در نوآوری گردشگری سلامت روستایی در روستای قلات دخیلاند که عوامل برنامهریزی راهبردی و حمایت ارگانها و سازمانهای دولتی به ترتیب از مرکزیت بیشتری برخوردارند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با برنامهریزی درست و منطقی و حمایت بخش خصوصی و دولتی در جهت ارتقای قابلیت روستا در زمینۀ گردشگری سلامت میتوان تعداد گردشگران را افزایش داد.
By identifying the capacities of health tourism in rural areas, it is possible to create an entrepreneurial atmosphere in these areas. Therefore, the purpose of this study was identifying and ranking the factors related to entrepreneurship development in rural health tourism innovation in Qalat village.This research is Descriptive survey and interviews were conducted with 36 tourists of health tourism who were non-coincidental selected. Data and scenarios were analyzed by using fuzzy cognitive mapp and the research model is designed using social network analysis.The findings show that several factors are involved in development of entrepreneurship in the rural health tourism innovation in Qalat village, where the strategic planning factors and the support of government agencies and organizations are more central, respectively.The results indicate that the number of tourists can be increased with proper and rational planning and support of private and public sectors in order to enhance the potential of the village in the field of health tourism.