چکیده:
در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بررسی شده است. روش پژوهش ازنوع شبهآزمایشی، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده و جامعۀ آماری، شامل ۶۷۵ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر کردکوی در سال تحصیلی 1400 است. حجم نمونه بهصورت تصادفی در دو گروه (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامههای «پایبندی مذهبی» جانبزرگی (1388) و «امنیت روانی» مازلو (2004) بوده و ابزار مداخله نیز مشتمل بر محتوای جلسات آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی طبق الگوی نصرتی، جعفری اردی و غباری بناب (1399) در هشت جلسۀ نوددقیقهای بوده است. تجزیهوتحلیل داده ها ازطریق آزمون تحلیل صورت گرفته است و یافته ها نشان میدهد آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفه های امنیت روانی، مشتمل بر کاهش احساس ناخشنودی، ناسازگاری محیطی و بهبود دید مردم درخصوص فرد در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی مؤثر است؛ همچنین براساس یافتههای پژوهش، آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفه های پایبندی مذهبی (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی و ناپایبندی مذهبی) در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بهصورتی معنادار اثر میگذارد.
In the present study, the effect of self-monitoring training with the Islamic meditation approach on psychological security and religious adherence in female students of Payam Noor Kurdkovi University has been investigated. The research method is quasi-experimental, pre-test and post-test design with a control group, and the statistical population includes 675 female students of Payam Noor University in the city of Kurdkoy in the academic year of 2021. The sample size was randomly selected in two groups (25 people in the control group and 25 people in the control group). The data collection tools included the questionnaires of "Religious Commitment" by Jan Bozurgi (2009) and "Psychological Security" by Maslow (2004) and the intervention tools included the content of self-monitoring training sessions with an Islamic meditation approach according to the model of Nosrati, Jafari Ardi and Ghobari Bonab (2020), has been in eight sessions of ninety minutes. The analysis of the data has been done through an analysis test and the findings show that self-monitoring training with an Islamic meditation approach on the components of psychological security, including reducing the feeling of unhappiness, environmental incompatibility and improving people's view of the individual in the female students of Payam Noor Kordkoi University. It is effective; Also, based on the findings of the research, self-monitoring education with the Islamic meditation approach has a significant effect on the components of religious adherence (religious adherence, ambivalence and religious non-adherence) in the female students of Payam Noor Kurdkovi University.
خلاصه ماشینی:
تجزیهوتحلیل دادهها ازطریق آزمون تحلیل صورت گرفته است و یافتهها نشان میدهد آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفههای امنیت روانی، مشتمل بر کاهش احساس ناخشنودی، ناسازگاری محیطی و بهبود دید مردم درخصوص فرد در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی مؤثر است؛ همچنین براساس یافتههای پژوهش، آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفههای پایبندی مذهبی (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی و ناپایبندی مذهبی) در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بهصورتی معنادار اثر میگذارد.
از طرفی نیز دانشجویان هر جامعه درمیان قشرهای مختلف آن، دسترنج معنوی و انسانی، و از آیندهسازان کشور خویش هستند و توجه به وضعیت سلامت روانی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و جسمی آنان موجب فراهمآمدن زمینة لازم برای تحققیافتن زندگیای پویا و سالم در جامعه طی سالهای آینده خواهد شد؛ بر همین اساس، در پژوهش حاضر، هدف کلی، عبارت است از اثربخشی آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان دختر دانشگاه Loureiro, de Rezende, Coutinho, Borges and Lucchetti Pio and Tampi پیام نور کردکوی؛ همچنین دو هدف جزئی به شرح ذیل، موردنظرند: یکی تعیین اثر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفههای امنیت روانی (احساس ناخشنودی، ناسازگاری محیطی و دید مردم دربارۀ فرد) در دانشجویان دختر پیام نور کردکوی و دیگری تعیین اثر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفههای پایبندی مذهبی (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی و ناپایبندی مذهبی) در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی.
آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفههای امنیت روانی (احساس ناخشنودی، ناسازگاری محیطی و دید مردم به فرد) در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی اثرگذار بوده است.