چکیده:
امروزه گردشگری یکی از مهمترین فعالیتهای اقتصادی در نقاط مختلف جهان به شمار میرود و ارزش آن در حال افزایش است. کشورهای مختلف با سرمایهگذاری بر این امر بهویژه گردشگری مذهبی از ابعاد اقتصادی آن بهرهمند شدهاند؛ایران نیز به واسطه حضورفضاهای مذهبی، دارای پتانسیل بالایی در جذب گردشگر مذهبی میباشد. در این پژوهش به بررسی مزار امامزادهآقاعلیعباس و سیدمحمد(ع)، به عنوان یکی از مهم ترین اماکن مذهبی ایران پرداخته خواهد شد تا با بررسی فرصتها و تهدیدهای توسعه گردشگری به تدوین استراتژی های مناسب جهت دستیابی به بهره وری اقتصادی رسید. برای این منظور با ارائه پرسشنامه به متخصصین و افراد خبره و نیز با استفاده از تکنیک SWOTدر منطقه مورد مطالعه، تعداد 16 نقاط ضعف و قوت در برابر 19 تهدید و فرصت شناسایی گردید. سپس جدول QSPMبرای 9 استراتژی مهم تهیه شد که با نظر کارشناسی ضرایب جدول SWOT در نمرات 1الی4 برای هر استراتژِی محاسبه گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد با وجود اهمیت فرهنگی، مذهبی، تاریخی و قابلیتهای بالای اکوتوریسمی این منطقه، متاسفانه بهرهبرداریاقتصادی افرادبومی بسیارکم و ناچیز میباشد. بررسیها نشان میدهد تنوع بخشی به ارایه خدمات و امکانات توریستی به منظور جلب رضایت گردشگران بالاترین و همکاری بهتر مسئولان بومی با مدیران آستان و سرمایهگذاران در منطقه کمترین میزان را بهخود اختصاص داد. جلب رضایت گردشگران و نیز تنوع بخشی به فعالیتهای تبلیغاتی جهت معرفی جاذبههای منطقه و تشکیل تعاونی های گردشگری توسط بخش خصوصی، بیشترین تاثیر بر معیشت افراد بومی از طرف این مکان مذهبی دارد.
Today, tourism is one of the most important economic activities in different parts of the world and its value is increasing. Various countries have invested in this area, especially religious tourism, because of its economic dimensions; Iran has a high potential in attracting religious tourism through the presence of religious spaces. This study will examine the grave of Imam Zadeh Aqa 'Ali Abbas and Seyyed Mohammad, as one of the most important religious sites in Iran, in order to develop appropriate strategies by examining the opportunities and threats of tourism development. To achieve economic efficiencyFor this purpose, 16 questionnaires were identified by experts and experts and by using SWOT technique in the study area, we identified 16 strengths and weaknesses against 19 threats and opportunities. Then the QSPM table was prepared for 9 important strategies that were calculated by expert SWOT table coefficients in scores of 1 to 4 for each strategy. The results show that despite the cultural, religious, historical importance and high ecotourism potential of this area, unfortunately, the economic exploitation of indigenous people is very low. Surveys show that diversification of tourist services and facilities to satisfy the highest tourists and better cooperation of local authorities with the doorstep managers and investors in the region accounted for the least. Satisfying tourists, as well as diversifying into promotional activities to introduce the region's attractions and form private-sector tourism cooperatives, have the greatest impact on the livelihood of indigenous people from this religious site.