چکیده:
هدف : هدف از این مقاله بررسی زمینه ساز و عوامل اجتماعی موثر بر گردشگری شهری است.روش: از نظر روش اجرا توصیفی، از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. ابتدا با مطالعه و بررسی مبانی نظری در حیطه مورد نظر و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و عوامل مهم، کاربردی و تاثیرگزار به تدوین پرسشنامه با روش دلفی پرداخته شد. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش از نوع میدانی و بر اساس مدل ساختاری با نرم افزار Amos انجام شد. شرکت کنندگان در مرحله اول 82 نفر از مدیران عالی (متخصصین) و در مرحله دوم 479 نفر از گردشگران ورزشی استان تهران بودند. برای شناسایی ابعاد گردشگری ورزشی، شناسایی ابعاد بخشبندی بازار بر اساس رویکرد گردشگری و شناسایی ابعاد زمینه ساز بر اساس رویکرد گردشگری در شهر تهران (بهعنوان اهداف جزئی) از تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و دوم استفاده شدیافته ها: تعداد سه بعد، کالبدی، اجتماعی و زمینه ساز و 156 گویه بدست آمد. نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف آورده شده است. مقدار معنا داری آزمون کلموگرف اسمیرنف برای همه متغیرها بیشتر از 05/0 است. همبستگی بین ابعاد (مولفههای) اجتماعی با سازه گردشگری ورزشی برای تمام ابعاد معنیدار است ( ). میزان همبستگی برای تمامی ابعاد قابل توجه و قوی بوده و از حداقل 64/0 برای تسهیلات و خدمات تا 9/0 برای جاذبه گردشگری بهدست آمده است.بحث و نتیجه گیری: ورزش و فعالیتهای ورزشی به عنوان یک امر مهم جهت جذب گردشگر محسوب میشود. گردشگری ورزشی امکان استفاده بهینه از جاذبههای طبیعی و ورزشی را برای جذب گردشگران ورزشی و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از گردشگری فراهم میآورد. انجام تحقیقات بیشتر توسعه میگردد.
Aim: The purpose of this article is to investigate the background and social factors affecting urban tourism.Method: In terms of implementation method, it is descriptive, survey type, and in terms of practical purpose. First, by studying and examining the theoretical foundations in the desired area and through semi-structured interviews and important, practical and influential factors, a questionnaire was developed using the Delphi method. The method of data collection in this research was field type and based on the structural model with Amos software. The participants in the first stage were 82 senior managers (specialists) and in the second stage 479 sports tourists of Tehran province. To identify the dimensions of sports tourism, to identify the dimensions of market segmentation based on the tourism approach and to identify the underlying dimensions based on the tourism approach in Tehran (as partial objectives), the first and second order confirmatory factor analysis was used.Findings: The number of three dimensions, physical, social and contextual, and 156 items were obtained. The results of the Kolmogorov Smirnov test are given. The significance value of This test for all variables is more than 0.05. Correlation between social dimensions (components) with sports tourism structure is significant for all dimensions . The degree of correlation is significant and strong for all dimensions and has been obtained from at least 0.64 for facilities and services to 0.9 for tourist attractions.Discussion and conclusion: Sports and sports activities are considered as an important thing to attract tourists. Sports tourism provides the possibility of optimal use of natural and sports attractions to attract sports tourists and thus increase the income from tourism. Conducting further research is developed.
خلاصه ماشینی:
(جدول ٣) جدول ٣ - ضريب آلفاي کرونباخ براي محاسبه پايايي شاخص هاي پرسشنامه شاخص مؤلفه ضريب آلفاي کرونباخ تسهيلات و خدمات 0/855 امنيت 0/849 اسکان 0/808 کالبدي جاذبه هاي گردشگري 0/866 نيروي انساني 0/908 امکانات و تجهيزات 0/857 حمل و نقل 0/885 رويدادهاي گردشگري 0/863 تبليغات و بازاريابي 0/885 اهداف خريداران 0/832 نياز خريداران 0/887 زمينه ساز رفتار خريداران 0/879 جمعيت شناختي 0/875 اقتصادي 0/932 جغرافيايي 0/905 اجتماعي- فرهنگي 0/893 اجتماعي اجرايي کردن E٤ 0/881 زيست محيطي 0/898 سياسي 0/884 به منظور ايجاد زمينه ي مقايسه نظرات متخصصان با گردشگران ورزشي پرسشنامه هاي اين دو گروه به صورت مجزا کدگذاري شده است و اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار spss٢٢ ارائه شده است .
جدول ٧ - بررسي نرمال بودن مولفه هاي متغيرهاي پژوهش متغيرهاي پژوهش تعداد آماره کلموگروف - اسميرونف سطح معني داري تسهيلات و خدمات ٤٧٩ 1/147 0/144 امنيت 479 0/800 0/544 اسکان 479 0/293 0/287 جاذبه هاي گردشگري ٤٧٩ 0/487 0/261 نيروي انساني 479 1/008 0/082 امکانات و تجهيزات ٤٧٩ 1/265 0/483 حمل و نقل 479 0/387 0/210 رويداددهاي ورزشي ٤٧٩ 0/439 0/101 تبليغات و بازاريابي ٤٧٩ 0/987 0/123 گردشگري ورزشي ٤٧٩ 0/639 0/234 اهداف خريداران 479 0/999 0/244 نياز خريداران 479 0/578 0/144 رفتار خريداران 479 0/487 0/103 جمعيت شناختي 479 1/261 0/201 اقتصادي 479 1/082 0/089 اجتماعي 479 1/001 0/098 جغرافيايي 479 0/244 0/266 اجتماعي فرهنگي 479 0/144 0/074 اجرايي کردن E٤ 479 0/103 0/093 اثرات زيست محيطي ٤٧٩ 0/201 0/661 تاثيرات سياسي 479 0/089 0/249 توسعه پايدار 479 0/098 0/356 براي شناسايي ابعاد گردشگري ورزشي، شناسايي ابعاد اجتماعي بر اساس رويکرد گردشگري و شناسايي ابعاد زمينه ساز بر اساس رويکرد گردشگري در شهر تهران (به عنوان اهداف جزئي) از تحليل عامل تاييدي مرتبه اول و دوم استفاده شد.