چکیده:
امروزه، تمرکز اصلی راهبردهای مدیریت جنگل در سطح ملی و منطقهای، استفاده از جنگلها با اهداف گردشگری میباشد. با توجه به ارتباط انتخاب مقصد سفر با انگیزههای گردشگری، بررسی عوامل کششی (عوامل موثر بر انتخاب مقصد) به منظور پیشبینی رفتارهای آتی سفر گردشگران اهمیت مییابد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویتبندی عوامل کششی موثر بر گردشگری مبتنی بر جنگل بوده است. جامعهی آماری این تحقیق شامل گردشگران، جنگل و پارک ملی گلستان میباشد که با استفاده روش نمونهگیری تصادفی ساده، حجم نمونه 196 نفر بدست آمد. ابزار اصلی جمعآوری دادها، پرسشنامهی محقق ساخته بود و پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ (813/0=α) و روایی آن به صورت روایی صوری تایید گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی (شناسایی) از طریق نرمافزار SPSS24 و از تکنیک تاپسیس فازی (اولویتبندی) استفاده شد. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی، طبقهبندی 39 معیار در 12 عامل، تحت 4 متغیر کلان (بومشناختی، جاذبه، دسترسیپذیری و خدمات مکمل) بود. همچنین با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی متغیرهای جاذبه، خدمات مکمل، بومشناختی و دسترسیپذیری در اولویتهای اول تا چهارم قرار گرفتند. به علاوه در متغیر جاذبه، محیط و منابع طبیعی مقصد به عنوان مهمترین عامل شتاخته شدند. بر اساس یافتهها، اطلاعرسانی (معرفی) و تبلیغات هر چه بیشتر دربارهی تنوع فضاها، پارکهای جنگلی، مناظر و چشماندازهای جنگلی و پدیدههای جوّی و و نیز برگزاری تورهای پرندهنگری، منظرگردی و عکاسی در جنگل و پارک ملی گلستان پیشنهاد میگردد. سایر یافتهها مورد بحث قرار گرفته و نتایج و پیشنهادات ارایه شدند.
Nowadays using forests in tourism is the main focus of forest management strategies at national and regional level. Given the relevance between travel destination choice with Tourism Motivation, Study of pull factors (factors affecting destination on choice) will be important in order to predict the future behavior of tourists. The aim of this study has been identification and prioritization of Pull Factors affecting forest-based tourism in Golestan forest and national park that using a simple random sampling method, was obtained a sample size of 196 people. The main tool for data collection was self-administrated questionnaire and Reliability of the questionnaire was verified through Cronbach's alpha test (α= 0.813) and its validity was verified through content validity. Data analysis was done by exploratory factor analysis and SPSS24 software and fuzzy TOPSIS technique. The results of exploratory factor analysis was classifying of 39 factors in 12 dimensions and 4 variables (Ecological, attractions, accessibility and complementary services). Also, by using fuzzy TOPSIS technique, variables of attractions, complementary services, Ecological and accessibility were ranked in the first to fourth priority. In addition, in the attractions variable, the environment and natural resources of the destination were the most important factor. according to the findings, they are suggested to informing (introducing) and advertising as much as possible for the diversity of spaces, forest parks, forest landscapes and atmospheric phenomena as well as holding bird watching tour, landscaping and photography tour in Golestan forest and national park. Other findings were discussed in conclusions and recommendations were offered.