چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی و مقایسه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان دورود نسبت به آسیب های فرهنگی-اجتماعی می باشد. در سالهای اخیر آسیب های فرهنگی- اجتماعی در بین نوجوانان به دغدغه اصلی جامعه شناسان، خانوادهها و صاحبنظران تعلیم و تربیت تبدیل شده و لازم است درک روشنی از دلایل و زمینههای این آسیب ها و گسترش آن در سطح مدارس فراهم شود. طرح پژوهش، مقایسه ای و تحلیل آن بر اساس t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر شهر دورود در سال تحصیلی 1401-1400 است که از میان آنها تعداد 3112 نفر از دانش آموزان دختر و 3351 پسر بودند با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین گردیده است. بر اساس نگرش دانش آموزان تعداد 348 نفر به پرسشنامه به آسیب های فرهنگی- اجتماعی، 5 متغیر (مواد مخدر، پرخاشگری، وابستگی به اینترنت، فضای مجازی و طلاق والدین) پاسخ دادند. برای سنجش نگرش به آسیب های فرهنگی- اجتماعی مورد تحقیق پرسشنامه ای ساخته که روایی آن به تایید اساتید رسیده است، استفاده شد و برای محاسبه پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش که با نرم افزار آماری (SPSS) به دست آمد نشان داد که میانگین نگرش به آسیب های فرهنگی- اجتماعی در دانش آموزان پسر نسبت به دانش آموزان دختر بیشتر است. نتایج تحقیقات نشان داد آسیب های فرهنگی- اجتماعی در دبیرستان های پسرانه بیشتر از دخترانه است و در مقایسه این آسیب ها بین مناطق جنوب و شمال شهر دورود تفاوت معناداری وجود نداشت. این تحقیق سعی دارد با بهره گیری از این نتایج با توجه به شرایط جامعه، نوع، میزان و شدت آن، درک روشنی از شناخت بهتر دلایل و زمینههای کنترل این آسیب ها فراهم کند.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري اين پژوهش تمامي دانش آموزان دختر و پسر شهرستان دورود در سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠ بودند که از ميان آنها تعداد ٣١١٢ نفر از دانش آموزان دختر و پسر ٣٣٧٨ بودند با روش نمونه گيري تصادفي طبقه ايي تعيين گرديد و تعداد ٣٤٨ نفر به پرسشنامه نگرش دانش آموزان به آسيب هاي فرهنگي - اجتماعي (مواد مخدر، پرخاشگري ، وابستگي به اينترنت ، فضاي مجازي و طلاق والدين ) پاسخ دادند.
نتايج به دست آمده نشان داد، بين نگرش دانش آموزان در دبيرستان ها در بعد پرخاشگري و فضاي مجازي تفاوت معناداري وجود دارد اما در بعد طلاق ، مواد مخدر و وابستگي به اينترنت تفاوت معنادار وجود ندارد و با توجه به آمارتوصيفي، مولفه هاي آسيب هاي فرهنگي - اجتماعي در دبيرستان هاي پسرانه بيشتر از دخترانه مي باشد.
مقايسه نگرش دانش آموزان نسبت به آسيب هاي فرهنگي - اجتماعي در نواحي جنوب و شمال شهر دورود براي آزمون اين فرضيه ، از روش آماري تحليل واريانس يک طرفه استفاده شده است .
همچنين با توجه به جدول شماره ٥، حد پايين (٤/٢٩) و حد بالا(٤/٥٩) مثبت مي باشد، لذا مي توان نتيجه گرفت که ميانگين پديده پرخاشگري در دانش آموزان بيشتر از مقدار ارزش آزمون (٣) مي باشد.
همچنين با توجه به جدول شماره ٦، اينکه حد پايين (٣/٧٦) و حد بالا(٣/٨٧) مثبت مي باشد، لذا مي توان نتيجه گرفت که ميانگين متغير استفاده از فضاي مجازي در دختر و پسر شهرستان دورود بيشتر از مقدار ارزش آزمون (٣) مي باشد.