چکیده:
افت تحصیلی امروزه یکی از نگرانی های مهم خانواده ها و دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد. همه ساله تعداد زیادی از دانش آموختگان با پدیده ای به نام افت تحصیلی مواجه می شوند. علل و عوامل متعددی سبب ایجاد افت تحصیلی یا اتلاف در نظام آموزش و پرورش می شود که می توان آنها را به علل و عوامل درونی و بیرونی نظام آموزش و پرورش تقسیم کرد. شرایط همه گیری کرونا، بر ابعاد مختلف زندگی دانش آموزان اثر گذاشته و سبب تعطیلی مدارس و تغییر آموزش به سبک غیر حضوری شده و تاثیراتی در حیطه آموزش داشته است که یکی از مهمترین آن، افت تحصیلی می باشد. برای بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی در شرایط بیماری کرونا، نیاز به تحقیقات عمیق و گسترده ای می باشد. بدین منظور، در این تحقیق، مبانی نظری تاثیر بیماری کرونا بر عوامل تاثیرگذار در افت تحصیلی دانش آموزان بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
شرايط همه گيري کرونا، بر ابعاد مختلف زندگي دانش آموزان اثر گذاشته و سبب تعطيلي مدارس و تغيير آموزش به سبک غير حضوري شده و تاثيراتي در حيطه آموزش داشته است که يکي از مهمترين آن ، افت تحصيلي ميباشد.
از طرفي يکي از مسائلي که امروزه زندگيها را متاثر کرده است بيماري کوويد -١٩ ميباشد و پيرو تحقيقات مختلف در اين زمينه ، از اثرات مهم ناشي از شرايط همه گيري کوويد-١٩ مي - توان به افت تحصيلي اشاره کرد (بخشي پور و مهاجر ، ١٤٠٠).
از ديگر سو تحقيقات نشان ميدهد بيماري کوويد -١٩ شوک گسترده اي را به جامعه وارد کرد از جمله رکود اقتصادي، از دست دادن برخي مشاغل ، اعتراضات به بي عدالتي نژادي و تهديد جدي بهداشت که تخمين اثر همه موارد در آموزش و تحصيل دانش آموزان کار دشواري است (کاهفيلد و همکاران ، ٢٠٢٠).
يافته ها همچنين نشان مي دهد که بسياري از مربيان و دانش آموزان در طول همه گيري ويروس کرونا براي اطمينان از ادامه يادگيري آنلاين به فناوري تکيه کرده اند.
بنابراين براي يافتن علل افت تحصيلي در دوران کرونا شرايط همه گيري کرونا، بر ابعاد مختلف زندگي دانش آموزان اثر گذاشته است و سبب تعطيلي مدارس و تغيير آموزش به سبک غير حضوري شده است فاصله گذاري اجتماعي و تعطيلي مدارس در طول همه گيري کوويد-١٩ ميتواند مشکلات سلامت روان موجود در نوجوانان را بدتر کند و خطر ابتلا به مشکلات رواني آينده را افزايش دهد.