چکیده:
محتوای آموزشی مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت می باشد. معلمان به کمک کتب درسی آموزش های مورد نیاز را به دانش آموزان منتقل می کنند. حال اگر این محتوای آموزشی که اهمیت بسیار بالایی دارد دچار مشکلاتی باشد، می تواند فرایند تعلیم و تربیت را مختل سازد. یکی از دروس مهم در کلاس ششم ابتدایی، درس مطالعات اجتماعی است. طی تحقیقات انجام شده در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که طبق فرمول گانینگ سطح خوانایی این درس تقریبا 9 است و این بدان معانست که سطح خوانایی این کتاب برای دانش آموزان کلاس نهم مناسب بوده و برای دانش آموزان پایه ششم دشوار است.
خلاصه ماشینی:
بررسي سطح خوانايي کتاب مطالعات اجتماعي ششم ابتدايي با روش گانينگ 1 ليلا سعادتوند کارشناسي ادبيات فارسي ، دانشگاه يادگار امام خميني(ره ) تهران اکرم حاتمي کارشناسي ارشد، روانشناسي تربيتي، دانشگاه آزاد واحد ايلام هانيه شيردل کارشناسي آموزش الهيات ، دانشگاه فرهنگيان شهيد باهنر شيراز چکيده محتواي آموزشي مهم ترين رکن نظام تعليم و تربيت ميباشد.
در اين ميان بخش بزرگي از يادگيري در ايران بر عهدهي آموزش و پرورش است و با توجه به محدود بودن امکانات در اکثر نقاط ايران ، کتاب درسي تنها رسانه آموزشي در دسترس بيشتر دانش آموزان مي باشد و به همين دليل مطالعه و تحقيق در ارتباط با متون و درس هاي کتب درسي اهميت فراواني دارد.
26 پيشينه تحقيق يوسفوند و جعفرپور(١٤٠٠) در پژوهش خود با عنوان ارزيابي و سنجش خوانايي کتاب مطالعات اجتماعي پايه ششم ابتدايي براساس سه فرمول فراي ، گانينگ فوگ و کلوز به اين نتايج رسيدند که اولا، اصل ساده به دشواري در تنظيم محتواي مطالب کتاب رعايت نشده است و از نظر کلمات مطالب از دشوار به ساده و تداوم آن از ساده به دشوار است .
رنجبر و فيروزي (١٣٩٨) نيز در مقاله تحليل محتواي کتاب هاي مطالعات اجتماعي پايه پنجم و ششم ابتدايي بر اساس چهار شاخص فراي ، گانينگ ، فلش ، لافلين به اين نتيجه رسيدند که تجزيه و تحليل اطلاعات نشان مي دهد، در پاسخ به سوال هاي چهارگانه اين پژوهش ، نتايج فرمول فراي بيانگر اين است که کتاب ها از نظر قدرت خوانايي در سطح پايين بوده و اصل سادگي به دشواري بويژه در قسمت هجاها در بيشتر موارد رعايت نشده است .