چکیده:
امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بر بسیاری از حوزه های زندگی افراد همانند حوزه آموزش و یادیگری توانسته اند به شکل فزاینده ای در تمامی سطوح تاثیرات قابل توجهی داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش از راه دور با کیفیت زندگی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی، در دوران پاندمی کرونا انجام شده است. این کار پژوهشی از نوع کاربردی بوده که از منظر روش انجام پژوهش یک تحقیق توصیفی - همبستگی محسوب می شود. در پژوهش حاضر جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مدرسه جنت واقع شده در منطقه 8 تهران تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1399- 1400در پایه سوم ابتدایی تمامی فرآیند آموزش و یادگیری را از طریق آموزش از راه دور گذارنده اند. با توجه به تعداد جامعه کل 105 دانش آموز با توجه به بکارگیری فورمول کوکران، حجم نمونه 82 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده های لازم نیز از پرسشنامه های استاندارد کیفیت زندگی سلطانی و همکاران (1390) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسویونی در محیط نرم افزار SPSS بهره برداری گردید. یافته های به دست آمده حاکی از آن بود که، رابطه معناداری میان آموزش از راه دور با کیفیت زندگی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی وجود دارد. ضرایب رگرسیونی برآورد شده نشان دادند که کیفیت زندگی به همراه زیرمولفه های خود با توجه به همبستگی منفی (0/631-=r)، می تواند به طور معنی داری به میزان 47 درصد پیش بینی کننده میزان تمایل دانش آموزان به آموزش از راه دور باشد باشد. همچنین مشخص گردید، متغیر انگیزش پیشرفت نیز با توجه به همبستگی معکوسی با آموزش از راه دور داشته (0/684-=r) و به طور معنی داری می تواند به میزان 43 درصد پیش بینی کننده میزان تمایل دانش آموزان به آموزش از راه دور را انجام دهد.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين آموزش از راه دور با کيفيت زندگي و انگيزه پيشرفت دانش آموزان دختر پايه سوم ابتدايي در دوران پاندمي کرونا 1 صاحب قربانيان آستانه کارشناسي ارشد، جامعه شناسي ، دانشگاه البرز، قزوين ، ايران مريم رجبي کارشناسي مديريت بازرگاني ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب ، تهران ، ايران حامد تشويشي کارشناسي ارشد، پژوهش علوم اجتماعي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات ، تهران ، ايران چکيده امروزه در دنيايي زندگي مي کنيم که فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي بر بسياري از حوزه هاي زندگي افراد همانند حوزه آموزش و ياديگري توانسته اند به شکل فزاينده اي در تمامي سطوح تاثيرات قابل توجهي داشته باشند.
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين آموزش از راه دور با کيفيت زندگي و انگيزه پيشرفت دانش آموزان دختر پايه سوم ابتدايي، در دوران پاندمي کرونا انجام شده است .
يافته هاي به دست آمده حاکي از آن بود که ، رابطه معناداري ميان آموزش از راه دور با کيفيت زندگي و انگيزه پيشرفت دانش آموزان دختر پايه سوم ابتدايي وجود دارد.
پدوار (١٣٩٨)، معتقد است ، يکـي از جديـدترين شـيوه آمـوزش بـراي دانـش آموزان آموزش از راه دور به شکل مجازي است که مي تواند با توجه به فرآهم آوري مدل هاي نوين آموزشي، فرصـت هـاي بسياري را در عرصه يادگيري به خصوص در سطوح مختلف مقاطع تحصيلي از قبيل مقطع ابتدايي به عنوان پايه تـرين سـطح آموزش ايجاد کند(قدرت پناه ، ١٤٠٠).
Effect of distance learning on the quality of life, anxiety and stress levels of dental students during the COVID-19 pandemic, BMC Medical Education, 22, 1-9.