چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش های هوش اخلاقی بر روابط همسالان در دانش آموزان زورگو می باشد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر پایه دهم مقطع متوسطه دوره دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل میدهند که تعداد 30 نفر از به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (برای هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. برای گروه آزمایش هوش اخلاقی 11 جلسه آموزشی 120 دقیقه اعمال شد و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. داده های پژوهش با کمک پرسشنامه شاخص روابط با همسالان (IPR) و پرسشنامه تجدیدنظرشده زورگو/ قربانی الویوس جمع-آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. تحلیل واریانس پس آزمون نمرات کل شاخص روابط با همسالان پس از تعدیل پیش آزمون، نشان داد که با حذف اثر نمره های پیش آزمون، اثر متغیر مستقل بر نمره های پس آزمون معنادار است. (0/001>p). از این رو آموزش هوش اخلاقی می تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود روابط همسالان در دانش آموزان زورگو مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
Chu, Hoffman, Johns, Reyes-Portill & Hansford 8 .
Bao, Zhang, Lai, Sun & Wa9ng 3 .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به منظور بررسي تعيين تأثير آموزش آموزش هاي هوش اخلاقي بر روابط همسالان در دانش آموزان زورگو انجام شد.
The relationship of bullying and physical violence to mental health and academic performance: A cross-sectional study among adolescents in Kingdom of Saudi Arabia.
The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students (Doctoral dissertation, Middle East Technical University).
School bullying and susceptibility to smoking among never-tried cigarette smoking students, Preventive Medicine, 85, 69-73 Baldry AC, Sorrentino A, Farrington DP.
School bullying victimization and self-rated health and life satisfaction: The mediating effect of relationships with parents, teachers, and peers, Children and Youth Services Review, 117, 105281 Cho S, Glassner S & Lee JM.
Impact of low self-control, parental involvement, and peer relationships on changes of bullying perpetration over time: A latent growth curve model of a sample of South Korean adolescents, Children and Youth Services Review, 104, 104397 Chu, B.
Bullies have enhanced moral competence to judge relative to victims, but lack moral compassion, Journal of School Psychology, 61, 1-17 Gini, G.
Adolescent bully-victims: Socialhealth and the transition to secondary school.
Parental and school bonding in Iranian adolescent perpetrators and victims of bullying.