چکیده:
یکی از گامهای اساسی و ضروری در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان(آزفا) جمعآوری و ثبت دادههای خام زبانی و تهیه پیکره زبانی فارسیآموزان غیرایرانی و توصیف دادههای آن با استفاده از نظریههای زبان شناسی است. پژوهش حاضر با هدف برداشتن گامی کوچک درراستای ایجاد پیکره تولیدی فارسیآموزان غیرایرانی و نیز آشنایی بیشتر با ویژگیهای دستوری نوشتار فارسیآموزان انجام شده است. پرسش اصلی ویژگی ساختمان دستوری نوشتار فارسیآموزان چینی سطح فرامیانی(B2) است. پرسش فرعی میزان کارآمدی دستور مقوله و میزان در توصیف ساختمان دستوری زبان میانی فارسیآموزان است. پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی است و با استفاده از پیکرهای زبانی برگرفته از آزمون نگارش پایان دوره تکمیلی 36 فارسی آموز مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، برپایه نظریه زبانی مقوله و میزان انجام شده است. یافتهها نشان داده ساختار جمله در نوشتار فارسیآموزان چینی غالباً از نوع هستهای، مرتبهبندی شده و مهین است ولی بندهای وابسته و واژگونمرتبه هم در نوشتهها دیده میشوند. از یافتههای دیگر آن است که به طور میانگین گروه فعلی هر جمله دارای مشخصاتی همچون خودایستای شخصی، معلوم و مثبت است و از گروه فعلی خودایستای غیرشخصی و جهت مجهول تقریباً خبری نیست. مشخصه بارز گروه اسمی نیز بدون وابسته و تک وابسته بودن آن است؛ ولی گروه قیدی تقریباً به نسبت یکسان از نوع باعلامت و بدون علامت است. پژوهش همچنین کارایی دستور مقوله و میزان در توصیف دقیق نوشتار فارسیآموزان چینی را تایید کرده است.
One of the basic and necessary steps in teaching Persian to non-Persian speakers (Azfa) is collecting and recording raw linguistic data and preparing the corpus of non-Iranian learners of Persian and describing its data using linguistic theories.The aim of study is to take a small step towards creating a productive linguistic corpus of non-Iranian learners of Persian and to become more familiar with the grammatical features of Persian learner’s writing. The main question is how are the grammatical structure of Chinese learners of Persian’s writing, level (B2) and the sub-question is the efficiency of the Category and Scale grammar(CSG) in describing the grammatical structure of the interlanguage of Chinese learners of Persian. The research is of descriptive-analytical type and is done based on the category and scale grammar using a corpus taken from the final writing test of Persian language supplementary course in Persian language Training Center of IKIU, in which 36 Chinese learners of Persian(CLP) participated. Findings indicate the core, ranked and major sentence frequency; At the same time, the use of dependent and rank-shift clauses is seen. The verbal group has characteristics such as finite personal and active voice on average and there is almost no trace of finite impersonal and passive voice. The nominal group has no or one dependent. the adverbial group is approximately the same proportion of marked and unmarked. Research has also proven the effectiveness of CSG in accurately describing writing of CLP's writing.