چکیده:
تحولات شگرف قرن حاضر و پیش بینی انقلابات علمی، اطلاعاتی و اجتماعی، مبین ابهام اساسی فراروی بشریت در مواجهه با آینده است. نقش محوری آموزش عالی در شکل گیری و رهبری این تحولات انکار ناپذیر است. امروزه نظام های آموزش عالی، با توجه به نقش فزاینده ای که در زمینه ی پیشرفت و ارتقای کشورها به عهده گرفته اند، موظفند به طور دائمی ساختارهای سازمانی و نیازهای خود را جهت پاسخگو بودن در برابر رسالتهای خود، مورد بازنگری و ارزشیابی قرار دهند. در این رابطه بحران کرونا به عنوان یکی از معضلات اساسی جامعه بشری نیز تمام مسایل مختلف را تحت الشعاع خود قرار داد است. یکی از زمینههای تاثیر گزار در این عرصه نظام آموزش عالی میباشد. کرونا ویروس با ایجاد محدودیت اجتماعی و اقتصادی آموزش عالی را دستخوش چالشی کرده که ما را ناگزیر میسازد تا در این عرصه به بازاندیشی ساختار آموزش عالی کشور بپردازیم. بر این اساس پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی به دنبال بررسی تاثیرات ناشی از کرونا ویروس در عرصه آموزش عالی میباشد تا در این رهگذر مبنایی برای نقش آفرینی مثبت و معنادار سیستم دانشگاهی ایجادنماید.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس پژوهش حاضر با رويکردي توصيفي- تحليلي به دنبال بررسي تاثيرات ناشي از کرونا ويروس در عرصه آموزش عالي ميباشد تا در اين رهگذر مبنايي براي نقش آفريني مثبت و معنادار سيستم دانشگاهي ايجادنمايد.
براي انجام اين کار لازم است موسسات آموزش عالي به نيازها و نگراني هاي دانشجويان گوش دهند و خود را با به روزترين ابزارهاي فناورانه ارتقاء دهند (گزارش کميسيون سلامت ملي چين ، ٢٠٢٠).
جوامعي که توسعه آموزش عالي در شرايط بحران را به طور جد مورد توجه قرار ميدهند؛ افراد جامعه را قادر ميسازند زندگي در دنياي جديد را به آساني تجربه نمايند و دانش ها، ارزش ها، ديدگاه ها و تواناييهاي لازم را در اين عرصه فراگيرند و گام هاي مؤثري را در زمينه ي عدالت اجتماعي و حفظ موقعيت اجتماعي بردارند (کراوفورد، ٢٠٢٠).
در اين رابطه با تکيه به برخي پژوهش هاي انجام شده در رابطه با کوويد ١٩ مي توان عمده چالش ها را در سه سطح کلان ، ملي و خرد را به صورت زير تقسيم بندي نمود: (به تصویر صفحه رجوع شود)پيامدهاي کرونا بر آموزش عالي يکي از حوزه هاي متأثر از شيوع کرونا ويروس نظام هاي آموزشي بود.
__ Murphy, R and G Wyness (2020), “Minority Report: the impact of predicted grades on university admissions of disadvantaged groups", CEPEO Working Paper Series No 20-07 Centre for Education Policy and Equalising Opportunitites, UCL Institute of Education.
__ Murphy, R and G Wyness (2020), “Minority Report: the impact of predicted grades on university admissions of disadvantaged groups”, CEPEO Working Paper Series No 20-07 Centre for Education Policy and Equalising Opportunitites, UCL Institute of Education.
Risk management of COVID-19 by universities in China World Health Organization.