چکیده:
نظریه اصلی نمایش درمانی که توسط مورنو در سال 1921 ارائه شد، توسط چندین نویسنده در سه دهه گذشته تعدیل و بازتفسیر شده است که در مقاله مروری کوتاه ارائه شده به بررسی اثرات مثبت تکنیک نمایش درمانی بر افزایش عزت نفس و کاهش اضطراب در دهه اخیر پرداخته شده است. تاکید مقالات عنوان شده بر اجرای پروتکل نمایش درمانی بر افراد مختلف و نتایج حاصل از آن نشان دهنده موثر بودن این درمان گروهی، غیر دارویی و بازی محور است. بنابراین می توان از این تکنیک درمانی جهت همراهی بیش تر و عدم ریزش مراجعین در اتاق درمان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
در پژوهشي که توسط پاکپور و همکاران (١٣٩٥) با عنوان اثربخشي سايکودراما برافزايش عزت نفس دختران چهارم ابتدايي منطقه ٣ تهران انجام شد که پژوهش هدف آن نيزبررسي اثربخشي سايکودرام بر افزايش عزت نفس روي دانش آموزان دختر چهارم ابتدايي بود.
در پژوهشي که توسط شهنام (١٣٩٣) با عنوان تعيين اثربخشي نمايش درماني بر شادکامي و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر پيش دانشگاهي انجام شد نتايج حاصله بدين شرح است .
در پژوهشي که توسط استکي (١٣٩٣ ) باعنوان تاثير تئاتر درماني بر ميزان اضطراب کودکان دختر مبتلا به سرطان ٢٨ سال بيمارستان محک انجام شدنتايج بدين صورت بود: طرح پژوهش يک طرح نيمه آزمايشي به صورت پيش آزمون پس آزمون با گروه گواه و کنترل و انتخاب تصادفي بود.
در پژوهشي که توسط دوستي و جاويدان (١٣٩٤ ) با عنوان بررسي تاثير تئاتر بر کاهش اضطراب و افسردگي کودکان ٨ ساله شهر تهران انجام شد شرح بدين صورت بود: روش : پژوهش ، نيمه آزمايشي و طرح پژوهش از نوع پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود.
(20) 2Edmunds 3Hefferon 26 بحث و نتيجه گيري: با توجه به تحقيقات بررسي شده داخلي و خارجي پروتکل نمايش درماني با اجرا به روش نيمه تجربي پيش آزمون پس آزمون به جهت کاهش اضطراب و افزايش عزت نفس موثر بوده و مي توان از اين درمان غيردارويي، گروهي و بازي محور در راستاي اثرگذاري بيشتر براي مراجعين استفاده نموده و از عدم بازگشت عارضه در بيماران اطمينان حاصل کرد.