چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو عامل سرمایه اجتماعی و ایجاد دانش مشارکتی بر اقدامات پیشگیرانه تجارت الکترونیکی و تاثیر آنها بر چابکی سازمانی برای رسیدگی به چالشهای همهگیری در بحران بیماری کووید 19 است. این تحقیق از حیث نوع و ماهیت، توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی میباشد که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن برای شامل شرکتهای داروسازی و تولید مواد شوینده در ایران میباشد. بر اساس جدول کرسجی و مورگان تعداد 384 نفر از مدیران این شرکتها جهت پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری با نرم افزرا لیزرل مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی نقشی محوری در ایجاد یک استراتژی آینده نگر برای تجارت به منظور بقای سازمانی و ایجاد انعطاف پذیری سازمانی در همهگیری دارد. این مطالعه تایید میکند که ایجاد دانش مشترک همچنین نقش مهمی در دستیابی به کنش تجارت الکترونیکی در پاسخگویی به همهگیری دارد. این یافته حاکی از آن است که ایجاد دانش مشترک در بین شبکههای گروههای کاری و سازمانهایی که منابع کافی را در اختیار دارند، مشاغل را قادر میسازد فرصتهای جدیدی را برای دستیابی به فعالیتهای تجاری الکترونیکی و انطباق با شرایط استثنایی کشف کنند. مطالعه حاضر نشان داد که ابتکار کسب و کار الکترونیکی و ایجاد دانش مشترک از عوامل چابکی سازمانی در طول بیماری همه گیر ویروس کرونا بوده است. در خلال چنین موارد همهگیرانه، اقدامات پیشگیرانه تجارت الکترونیکی نقشی محوری در تقویت توانایی یک شرکت برای درک تغییرات محیطی دارد و با استفاده از سیستمها و شبکههای مبتنی بر وب به سرعت قادر به پاسخگویی سریع است.
خلاصه ماشینی:
تاثير سرمايه اجتماعي بر فعاليت تجارت الکترونيکي در پاسخگويي به بحران کوويد ١٩ (مطالعه موردي : شرکت هاي داروسازي و مواد شوينده ) 1 عليرضا شوشتري پوستي کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني ، پرديس بين الملل کيش آلبرت بغزيان دکتري اقتصاد بين الملل ، پرديس بين الملل کيش چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير دو عامل سرمايه اجتماعي و ايجاد دانش مشارکتي بر اقدامات پيشگيرانه تجارت الکترونيکي و تأثير آنها بر چابکي سازماني براي رسيدگي به چالش هاي همه گيري در بحران بيماري کوويد ١٩ است .
با توجه به آنچه گفته شد هدف از مطالعه حاضر بررسي نقش سرمايه اجتماعي و ايجاد دانش مشارکنتي در دستيابي به رفتار پيشگيرانه تجارت الکترونيکي در 2 proactiveness 3 Jafaridehkordi 4 Damian and Manea 5 Martello طول بيماريهاي همه گير کرونا است .
همچنين تحقيقات قبلي بر نقش مهم يادگيري سازماني و ايجاد دانش جديد در توسعه تواناييهاي فناوري اطلاعات ، ارتقا نوآوري در تجارت الکترونيکي و فعاليت هاي پيشگيرانه تأکيد دارد.
اين مطالعه به بررسي " تاثير سرمايه اجتماعي بر فعاليت تجارت الکترونيکي در پاسخگويي به بحران کوويد ١٩ در شرکت هاي داروسازي و مواد شوينده " پرداخته است .
اين مطالعه به بررسي نقش و تأثير سرمايه اجتماعي و ايجاد دانش مشارکتي بر اقدامات پيشگيرانه تجاري الکترونيکي در بيماريهاي همه گير و تأثير آنها بر چابکي سازماني براي رسيدگي به چالش هاي همه گيري ميپردازد.
Journal ofInternational Technology and Information Management, 19(1), 39–60 Carnevale, J.
Implementing e-business through organizational learning: An empiricalinvestigation in SMEs. International Journal of Information Management, 27(3),173–186.