چکیده:
یکی از مباحث پیچیده و بحث برانگیز در گستره روانشناسی، موضوع هوش انسان می باشد. بیش از صد سال است که تحقیقات و پژوهشهایی پیرامون قوای عقلانی یا قابلیتهای ذهنی بشر انجام شده و روان شناسان در این حوزه نظریه پردازی کرده اند. از نگاه تاریخی، دو مکتب فکری در مورد ماهیت و سرشت هوش، نظریه پردازی کرده اند. مکتب اول از ایده یک نوع هوش یگانه و نسبتا تک عاملی حمایت کرده و ادعا می کند که یک شکل کلی از هوش که به عامل و معروف است، وجود دادر. طرفداران شاخص و برجسته این نحله فکری، ایزنک، گالتون"، جنسن و اسپیرمن هستند. نظریه پردازان هوش در مکتب دوم ادعا دارند که شکل های متفاوت و چندگانه ای از هوش وجود دارد و به هوش به عنوان ماهیتی یگانه و یک بعدی نگاه نمی کنند. طرفداران مهم این دیدگاه، گاردنر، اشترنبرگ و ترستون هستند .یکی از انواع این هوش ها، هوش منطقی- ریاضی است که از نیازهای فراگیر زندگی مدرن امروزی برای مقابله با انواع گوناگونی از موقعیت های محاسبه ای و حل مسئله به شمار می آید. در این پژوهش که هدف از آن تحلیلی بر هوش ریاضی- منطقی (موقعیت آن در مغز، سبک یادگیری آن، شیوه پرورش و ...) می باشد به بررسی این هوش می پردازیم. پژوهش حاضر از نوع مروری (توصیفی- کتابخانه) می باشد که مطالب آن با مطالعه از کتاب ها، مقالات، مجلات و سایت های معتبر گردآوری شده است.
خلاصه ماشینی:
يکي از انواع اين هوش ها، هوش منطقي - رياضي است که از نيازهاي فراگير زندگي مدرن امروزي براي مقابله با انواع گوناگوني از موقعيت هاي محاسبه اي و حل مسئله به شمار مي آيد.
بنابراين هدف هاي رفتاري با توجه به هوش منطقي - رياضي به قدر کافي واضح باشد که بتوان آن ها را به عنوان رهنمودي براي برنامه ريزي درسي استفاده کرد.
ما مي توانيم درباره تفاوت هاي فردي در شخصيت و حيطه هاي ديگر سخن بگوييم ، ولي بيشتر به هوش توجه شده و از اين جهت درباره توانايي هاي متفاوت دانش آموزان نتيجه گيري شده است (سانتراک، ١٣٩٤).
بنابراين براي ايجاد محيط مناسب براي يادگيري بهتر دانش آموزان که داراي هوش منطقي - رياضي هستند سعي کنيم در بين مطالب يا مفاهيم درسي که آموزش مي دهيم ارتباطات و نظم ها را مشخص کنيم و آنها را يادداشت برداري و سوق دهيم و از دانش آموزان بخواهيم در مطالعه ي مطالب ، فهرست نکات کليدي و توضيحات و جريان هاي مهم را تهيه کنند.
چون فکر آن دسته از دانش آموزان که داراي هوش منطقي - رياضي مي باشند به روش هاي منطقي عادت کرده است .
اين برنامه ها دانش آموزان را به استفاده از مهارت هاي تفکر براي حل مسائل رياضي وا مي دارند.
انتخاب هدف هاي آموزشي مناسب با توجه به هوش منطقي -رياضي يادگيري در مدرسه ، مستلزم توجه ، مشاهده ، ياد سپاري، فهميدن ، تنظيم هدف ها و مسئوليت پذيري دانش آموزان است .