چکیده:
عامل تغيير و تحول اجتماعي باشد.تحليل مفاهيم و كاركردهاي ذكر شده نشان مي دهد كه به هيچ وجه نمي توان مفهوم «پرورش»را با مفاهيمي چون آموزش ،تدریس و یا حرفه آموزي یكي دانست .پرورش مفومي كلي است . معّلمان گزار ش
ميدهند كه هر كلاس ویژگي خاص و منحصر به فردي دارد كه آ ن را از سایر كلاس ها متمایز مي كند. به هين دليل، دانش
آموزان اظهار نظرها وقضاوت هاي متفاوتي درباره كلاس هاي گوناگون دارند هنگامي كه درباره خاطرات دوران تحصي ل
صحبت مي كنند، برخي كلاس ها را علي، بعضي را متوسط و پاره اي را بد به شمار مي آورند . بدون تردید، همه آنچه دان ش
آموزان از كلاس ها به یاد مي آورند، درباره چيزهایي كه معّلم به آنان آموخته است نيست، بلكه مربوط به ابعاد رواني-
اجتماعي كلاس است. به طور كلي، یک كلاس، درس را مي توان نظام پویا دانست كه ساختار سازمان و هنجار هاي خاص
خود را دارد. كلاس ها، ممكن است ظاهر همانند یكدیگر به نظر آیند، اما در واقع چنين نيست و هركلاس، همانند اثرانگشت
ویژگي خود را دارد و بي همتاست.