چکیده:
آنچه توسط طراحان و برنامه ریزا ن و در سطح کلان تدوین میشود، برنامه درسی وارزشیابی است. این برنامه براساس عناصر خاصی طراحی شده و در جهت رسیدن به اهداف آموزشی گام برمی دارد. یعنی در مراکز آموزشی اجرا شده و مورد ارزشیابی قرار میگیرد تا میزان دست یابی به اهداف مشخص شود. یکی از راههای سنجش میزان موفقیت برنامه ریزی رسمی و آشکار، بررسی پیشرفت دانش آموزان میباشد. لذا در این پژوهش به رابطه برنامه ریزی آشکار و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه پرداختیم. نتایج نشان داد استفاده و جمع بندی از تجارب معلمان در تدوین برنامه درسی آشکار که بیشتر به نقاط ضعف و قوت آن مشرف هستند میتواند نتایج سودمندی به دنبال داشته باشد. استفاده از شیوه غیرمستقیم در تدوین برنامه که دانش آموزا ن را کنجکاو و علاقه مند سازد و ایجاد جذابیت بیشتر در تدوین برنامه میتواند در امر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر واقع شود.