چکیده:
اغلب جوانان ونوجوانان به ویژه دانش آموزان در زمان تعطیلات چه تابستان و یا چه در منزل) ش یفت غیر مدرسه (با
مشکل نحوه گذراندن اوقات فراغت روبرو هستند واز طرفی دی گر به دلیل نقش و تاثیر بالای فضاها ی مجازی و شبکههای اجتما عی در زندگی آحاد جامعه، ای ن فضاها به اشتباه جای زمان فراغت واستراحت جوانان راگرفته و این امر هم تهدید و هم فرصتی بزرگ محسوب میشود. میزان حضور دانش آموزان در فضای مجازی و پرسه زدن آنها در شبکههای اجتماعی؛ یکی از موضوعاتی است که میتوان آن را به لیست دغدغههای والد ین اضافه کرد. چرا که کمتر مادری را میتوان سراغ داشت که از وقت تلف کردنهای فراوان فرزندش در فضای مجازی شکایت ی نداشته باشد. موضو عی که شای د بتوان نام اعتیاد اینترنتی را هم برآن گذاشت. آسیب جدی که باید بیش از گذشته مورد توجه باشد، نفوذ شبکههای اجتما عی مانند "فیسبوک، وایبر، واتس آپ، لاین، تلگرام " در بین دانش آموزان است.
اینجانب زهرا ازادی زاده اموزگارابتدایی، درسال جدید با دانش اموزانی سرکار داشتم که در منزل بیشترشان گوشی موبایل هوشمند داشتند و بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی و اینترنت میگذراندند. در پی گلایه برخ ی از والدین و همچنین توجه خودم به رفتارهای دانش اموزان متوجه شدم آنان از فضای مجازی و شبکههای اجتما عی به شکل نامطلوبی استفاده میکنند. بعد از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن با روش آشنا سازی دانش آموزان و والدین با مزایا و معایب استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتما عی و سپس به آموزش صحیح برخورد والدین و معلمان در رابطه با طرز برخود و نظارت بر دانش آموزان در فضا ی مجازی توانستم آسیبهای آن را در دانش آموزان کاهش دهم.