چکیده:
اضطراب یک ناراحتی دردناک ذهنی است و از ویژگیهای مهم آن ترس و ناراحتی است که راه فرار ندارد و اضطراب ناشی از این عوامل است. ولی تفاوتهای مشخصی با آن دارد. اضطراب معلول تخیل است. این تحقیق به بررسی علل اضطراب و نگرانی در دانش آموزان میپردازد. هدف این تحقیق بررسی علل بوجود آمدن این اضطراب بر روی دانش اموزان بااستفاده ازروایتهای معلم است. روش پژوهش: این تحقیق، تحقیقی روایی است که به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرانه تعلق دارد. منبع دادههای این تحقیق، خاطرات مدت تدریس آموزگاری معلمی در مدرسه است که به صورت روزانه در تمام سال تحصیلی نوشته شده است. یافتهها ی پژوهش: به طور کلی انسان دوست ندارد رفتارش مورد آزمایش قرار گیرد به این دلیل در موقعیت آزمودن دچار اضطراب میشود. یکی از عوامل شکست امتحان ترس از عدم آشنایی دانش آموزان، شرایط، نحوه بر گزاری امتحان میباشد و عامل دیگر سختگیری آموزگاران است.