چکیده:
بنا بر اعتقاد بسیاری از اندیشمندان سبک زندگی اساساً وابسته به مکتب و ایدئولوژی است. بدین ترتیب بروز و ظهور یک فرهنگ در بعد اجتماعی، زمانی رخ می دهد که سبک زندگی مردمان مطابق با مکتب حاکم باشد مکتب تشیع نیز با بهره گیری از مفهوم ولایت در کنار توحید اسلامی برای تمام شئونات فردی و اجتماعی شیعیان برنامه عملی ارائه می کند در حقیقت نوع قابل تمایزی از سبک زندگی را در ادوار مختلف پیشنهاد می کند که فارغ از وابستگی به شرایط زمانی و مکانی، هویت متمایزی ایجاد می کند. در فرایند تربیت، مبانی نظری و مهارتهای فردی و جمعی وابسته به مکتب تشیع از نسلی به نسل بعد انتقال می یابد. پژوهش حاضر ضمن شناخت نقش تربیت بعنوان عامل ترویج و تداوم سبک زندگی شیعی، اهمیت حسینیه ها را به عنوان ظرف مکانی با کارکرد تربیتی-آموزشی یاد شده بیان می کند و برای اثبات این مدعا نقش حسینیه های شهر کاشان در شکل گیری و تداوم سبک زندگی شیعی را نشان می دهد. برای تدوین چارچوب نظری در پژوهش حاضر از راهبرد استدلال منطقی و برای نمایش مصداقی آن از راهبرد مورد پژوهی بهره گیری شده است. بدین ترتیب شاخصه های برگرفته از سبک زندگی و تربیت اسلامی در انطباق با ویژگی های معمارانه شامل کارکرد، کالبد و ارتباط با بستر طبیعی و شهریِ حسینیه های کاشان، بعنوان مصداق قرار گرفته است.
Many philosophers believe that lifestyle is fundamentally dependent on worldview and ideology. Thus, the emergence of a culture in the social dimension occurs when people's lifestyles are in line with common thinking. Using the concept of guardianship along with Islamic monotheism, the Shiite school offers a practical program for all individual and social aspects of Shiites. In this program, regardless of time and place, it creates a distinct identity. In the process of education, the theoretical foundations and individual and collective skills of the Shiite school are passed down from generation to generation. This study, while recognizing the role of education as a factor in promoting and perpetuating the Shiite lifestyle, expresses the importance of husseiniyahs as a place with the mentioned educational function and to prove the role of husseiniyahs in Kashan in the formation and continuation of Shiite lifestyle. The theoretical framework in this study is logical reasoning and the findings of logical reasoning research are shown in case studies. Finally, the indicators of Islamic lifestyle and education have been adapted to architectural features including function, form and relationship with natural and urban context.