چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی ادراک معلمان و دانش آموزان از ارزشیابی برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1398-1397 در دبستانهای ابتدایی شهرکرد بود. پژوهش حاضر، ازنظر نوع تحقیق، ترکیبی بهم تنیده است. پایایی پرسشنامه محققساخته با استفاده از نرمافزار PLS و روش پایایی مرکب 89/0 و مقدار روایی همگرا 78/0 برآورد گردید. جامعه آماری بخش کمی، مشتمل بر 13682 نفر دانشآموز دختر و پسر دوره ابتدایی و در بخش کیفی با روش پدیدارشناسی شامل 30 نفر از معلمان زن و مرد شهرکرد بود. برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. نتایج بخش کمی نشان داد دانشآموزان، ارزشیابی درس ریاضی و علوم تجربی را مهمتر از برنامه درسی زبانآموزی میدانند. در بخش کیفی نیز ازنظر معلمان، گنجاندن فعالیتهای خودارزیابی، تقویت شخصیت علمی و پژوهشی دانشآموزان و افزایش اعتمادبهنفس و خودباوری از محاسن ارزشیابی برنامه درسی زبانآموزی بود. احساس ناراحتی دانشآموزان به دلیل تأثیرات خطاهای احتمالی در شیوههای ارزشیابی معلمان و تمرکز بیشازحد بر آزمونهای کتبی را بهعنوان معایب ارزشیابی برنامه درسی زبانآموزی مطرح نمودند.
The main purpose of this study was to examine the perceptions of teachers and students about the evaluation of elementary school language learning curriculum in Shahrekord in 2018-2019 academic year. In terms of research type, this study is mixed methods research. The reliability of the researcher-made questionnaire was estimated using PLS software and composite reliability method as 0.89 and convergent validity was 0.78. A quantitative statistical population of 13682 of elementary school girls and boys and a phenomenological qualitative section were participated in this study, with participation of 30 female & male teachers of Shahrekord city elementarey schools. Data were collected through targeted sampling. The results of the quantitative section indicated that students considered the evaluation of mathematics and experimental sciences more important than that of language learning curriculum. In the qualitative section ot this study, teachers included the inclusion of self-assessment activities and study workshops in assessing language curriculum, enhancing students 'academic and research skills, and increasing self-confidence and confidence were among the merits of language curriculum evaluation and students' feelings of discomfort were due to the probable errors of teacher assessment and over concentration on written exams in their point of view.