چکیده:
لوکمان دین را نظامی معنایی تعریف میکند که انسان را از ماهیت بیولوژیک خود فراتر برده و به کنشگر صحنهی اجتماعی تبدیل میکند. از آنجاکه درک مبانی فلسفی علم برای فهم و تفسیر دقیق نظریهها و نتایج پژوهش مهم است و بنیان اندیشهی محقق و میزان انسجام نظریه او را روشن میکند، در نوشتار حاضر مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی این تعریف بررسی شده است. لوکمان در هستیشناسی موضعی بینابین دارد؛ در اینکه دین در رابطه بیناذهنی افراد به وجود میآید برساختگرا و در اینکه به عنوان نهاد، قدرت کنترل اجتماعی دارد واقعگرا به نظر میرسد. او در معرفتشناسی و روششناسی، برساختگرا است و معتقد است پدیدارشناسی رهیافتی استکه میتواند چارچوبی برای درک مفاهیم و اندازهگیری واقعیت اجتماعی از موضع برساختگرا به دست بدهد اما در روش میان جامعهشناسی به عنوان علم و پدیدارشناسی به عنوان فلسفه تمایز مینهد و پدیدارشناسی را همچون زمینه نظری برای اندیشه خویش به کار میگیرد.
Luckmann defines religion as a meaning system that transcends man from his biological nature to become actor of the social scene. Since understanding the philosophical foundations of science is important for understanding and interpreting theories and research results accurately and clarifies the basis of the researcher's thought and coherence of his theory, in this paper the ontological, epistemological and methodological foundations this definition has been investigated. Luckmann has an intermediate position in ontology; he seems to be realistic in that religion arises in the intersubjective relationship of individuals, and has the power of social control as an institution. In epistemology and methodology, he is constructivist; believes that phenomenology is an approach can provide a framework for understanding the concepts and measuring social reality from a constructivist standpoint. But in method, he distinguishes between sociology as science and phenomenology as philosophy, and uses phenomenology as a theoretical context for his thought.
خلاصه ماشینی:
٦ دين به عنوان نظام معنايي يک واقعيت اجتماعي است از اين رو، توضيح مفاهيم کليدي مانند «کنش »، «معنا»، «شناخت »، «واقعيت »، «برونيسازي»، «عينيت بخشي» و «درونيسازي» براي فهم تعريف دين از نظر لوکمان و کارکرد آن در جامعه ضروري است .
5. Luckmann, Thomas, The Social Forms of Religion in Western Societies at the End of the Twentieth Century, in: Cruttie, Furrio & Ragionieri, Rodolfo, Identities and Conflicts the Mediterranean, Macmillan, Palgrave,2001, p.
3. Bryman, Alan, Social Research Methods, Oxford University Press, 2012, p.
Luckmann, Thomas, “Ontological Realism and the Social Construction of Reality”, Bulletin of Yerevan University F: Sociology, 4(1), 2013, p.
Luckmann, Thomas, “On Social Interaction and the Communicative Construction of Personal Identity”, Knowledge and Reality, Organization Studies, 29(2), 2008, p.
به طور خلاصه ميتوان گفت هستيشناسي در علوم اجتماعي پرسش از اين است که آيا پديده ها و واقعيت هاي اجتماعي مستقل از شناخت ما وجود دارند و وظيفه ي ما کشف آنها است يا ما به جاي واقعيت هاي عيني با برساخت ها رو به رو هستيم ؟ لوکمان دين را به عنوان واقعيت اجتماعي، نظام معنايي ميداند که با داشتن وجود مستقل ، کشف نميشود بلکه در فرآيندي ديالکتيک برساخته و در سيري تاريخي ميان نسل ها حفظ و منتقل مي شود و تغيير مييابد و هنگامي که صورت نهادي به خود بگيرد ميتواند عملکردهاي اجتماعي را تحت کنترل در آورد.
1. Luckmann, Thomas, Ontological Realism and the Social Construction of Reality, p.
Philosophy, Science and Everyday Life, in: Luckmann, Thomas, Life-world and Social Realities, London, Heinemann.