چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی ارتباط خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهرستان تربت حیدریه با نقش میانجی اعتماد سازمانی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش همه ی معلمان تربیت بدنی شهرستان تربت حیدریه بودند که تعداد آنها 85 نفر بود و برای نمونه گیری از روش کل شمار استفاده گردید، به این صورت که تمام معلمان به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، پرسشنامه اعتماد سازمانی در بیان کلارک و پاینه (2008) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (2002) استفاده شد. داده ها در قالب آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و جدول فراوانی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون) با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح خطای 05/0تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که خودکارآمدی شغلی و عملکرد شغلی با ضریب رگرسیون 21/0، خودکارآمدی شغلی و اعتماد سازمانی با ضریب رگرسیونی 38/0 و اعتماد سازمانی و عملکرد شغلی با ضریب رگرسیونی 42/0 با هم رابطه مثبت و معناداری داشتند. بر اساس مدل مفهومی پژوهش اعتماد سازمانی می تواند بین خودکارآمدی و عملکرد شغلی به عنوان یک متغیر میانجی عمل کرده و این ارتباط را تسهیل کند.
This study examined the association between self-efficacy and job performance with the mediating role of organizational trust of physical education teachers in Torbat. The current study was a descriptive-correlation study and a survey method was used to conduct it. All teachers considered as an example of the questionnaire was used to collect data, N=85, respectively, career self-efficacy questionnaire (Riggs and Knight) (1994), organizational trust Inventory express Clark and Peine (2008) and job performance questionnaire. Patterson (2002) called. The data were analyzed in the form of descriptive statistics (mean, standard deviation and frequency table) and inferential statistics (correlation coefficient and regression) using SPSS software at an error level of 0.05. The findings showed that self-efficacy, organizational trust and job performance physical education teachers were in good condition job performance regression coefficient 0.21, 0.38 self-employment and organizational trust and organizational trust and job performance regression coefficient r= 0.42 with both positive and significant relationship. The conceptual model is confirmed the trust model between self-efficacy and job performance of an organization can act as a mediator to facilitate this connection.
خلاصه ماشینی:
دکترا، دانشگاه تهران ، تربت حيدريه ، ايران چکيده : اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط خودکارآمدي و عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني شهرستان تربت حيدريه با نقش ميانجي اعتماد سازماني انجام شد.
در پژوهش ابراهيمي و همکاران (١٣٩٦) بين خودکارآمدي و سرمايه اجتماعي با اعتماد سازماني معلمان مدارس متوسطه دوم دخترانه شهر ساري رابطه مثبت و معناداري وجود داشت .
جدول (٣): نتايج بررسي نرمال بودن متغيرها با آزمون کولموگروف - اسميرنوف متغير آماره کولموگروف - اسميرنوف (z) Sig وضعيت نرمال بودن خودکارآمدي 1/12 0/15 نرمال عملکرد شغلي 0/70 0/71 نرمال اعتماد سازماني 0/72 0/67 نرمال نتايج جدول (٣) نشان مي دهد که هر سه متغير پژوهش داراي توزيع نرمال هستند چون مقداري Sig از سطح معني داري ٠/٠٥ بزرگتر است بنابراين فرض صفر مبني بر نرمال بودن پذيرفته مي شود.
62 يافته هاي اين مطالعه نشان داد که بين خودکارآمدي و عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني رابطه مثبت و معني دار وجود دارد.
بر اساس يافته ديگر اين پژوهش بين اعتماد سازماني و عملکرد شغلي رابطه مثبت و معني دار وجود داشت .
به اين معني که وجود اعتماد سازماني در آموزش و پرورش و تلاش در جهت رشد و افزايش آن مي تواند عملکرد شغلي معلمان را به حداکثر برساند با نتايج مطالعه زارع و همکاران (١٣٩٦) همسو و همخواني داشت .
66 The relationship between self-efficacy and job performance of physical education teachers, with the mediating role of organizational trust Reza Khodadoost1, Zahra Sadat Mirzazadeh2, Ali Rashidi3 1.
iran Abstract: This study examined the association between self-efficacy and job performance with the mediating role of organizational trust of physical education teachers in Torbat.
Keywords: Job self-efficacy, organizational trust, job performance, physical education teachers.