چکیده:
استفاده از ظرفیت مخاطبان به یک مزیت برای رسانه ها تبدیل شده است. امروزه رسانهها میکوشند تا مخاطبان را بیشتر درگیر کنند. یکی از موثرترین روش ها برای بهکارگیری مخاطبان استفاده از محتوای تولیدشده از سوی آنهاست. از طرفی، محبوبترین ژانرها نزد مردم محتواهایی با مضمون سرگرمی هستند. از این رو، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا تهدیدها و فرصت های محتوای کاربرساخته سرگرمی محور برای تلویزیون احصا شود. ابتدا با استفاده از مطالعه اسنادی اطلاعات اولیه، جمع آوری و سپس با کارشناسان، استادان، برنامه سازان و متخصصان این حوزه، مصاحبه و دیدگاههای آنان در این زمینه گردآوری شد. مطابق نتایج بهدستآمده تقریبا همه مصاحبهشوندگان اتفاقنظر داشتند که محتوای کاربرساخته در حوزه سرگرمی، تهدیدی را متوجه رسانه نخواهد کرد بهجز در موارد معدودی که قابلکنترل است. همچنین به کارگیری این نوع محتوا، فرصت های زیادی را برای تلویزیون ایجاد می کند، فرصت هایی مانند: مشارکت و تعامل، مردمی شدن رسانه، افزایش تنوع و تکثر، جذب مخاطب، کلان دادهها و بازخوردگیری که هر کدام خود نماینده ای از عوامل مختلف هستند.
خلاصه ماشینی:
(شکوهي، بدون تاريخ ) با توجه به مباحث مطرح شده دور از انتظار نيست که صداوسيماي کشور در آينـده ، بخشي از پخش خود را به اين نوع محتوا اختصـاص دهـد؛ زيـرا بـه کـارگيري ظرفيـت مخاطبان به عنوان بخشي از توليدکنندگان ، علاوه بر دسترسي به منبع عظيمي از محتـواي متنوع و کم هزينه مي تواند موجـب جـذب مخاطـب بيشـتر شـود؛ بنـابراين مـا در ايـن پژوهش ، قصد داريم فرصت ها و تهديدهاي به کارگيري محتواي کاربرسـاخته در حـوزه سرگرمي را براي تلويزيون بررسي کنيم ؛ استفاده از محتـواي کاربرسـاخته در تلويزيـون چه هزينه و فايده هايي براي اين رسانه در پي خواهد داشت .
پرسش هاي پـژوهش نيـز نـاظر بـر هـدف آن طراحي شده اند: فرصت هـا و تهديـدهاي محتـواي کاربرسـاخته سـرگرميمحـور بـراي تلويزيون کدام اند؟ پيشينه پژوهش محمدمهدي مولايي (١٣٩٩) در پژوهش خود با عنوان تحليل فرايند سلسله مراتبـي استفاده از محتواي کاربرمحور در تلويزيون به بررسي مناسب ترين روش هاي همگرايـي تلويزيون و محتواي کاربرمحوري (UGC) که سازمان صداوسيماي جمهـوري اسـلامي ايران ميتواند از آنها بهره بگيرد، پرداخته است .
در پژوهشي ديگر با عنوان ارائه راهبردهاي چگونگي اسـتفاده اخبـار صداوسـيما از محتواي توليدشده توسط مخاطبان ، مريم معظمي گودرزي (١٣٩٣) به بررسي قـوت هـا، ضعف ها، فرصت ها و تهديدهاي مطرح بـراي رسـانه صداوسـيماي جمهـوري اسـلامي ايران در استفاده از «محتواي کاربرساخته » در بخش خبري پرداخته اسـت .