چکیده:
چکیدهدر پژوهش حاضر به بررسی تأثیر توانمندیهای مدیریت فرانچایز بر نحوهی عملکرد فرانچایزر با نقش تعدیلگر مالکیت فرانچایزر در فروشگاههای زنجیرهای استان البرز پرداخته شد. پژوهش حاضر، بر مبنای تقسیمبندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از نوع پژوهشی میباشد، جامعهی آماری در این پژوهش، مدیران واحدهای فرانچایزی حوزه فروشگاههای زنجیرهای در سطح استان البرز به تعداد 200 نفر شامل فروشگاههای (کوروش، امیران، هایپرمی، جامبو، هایپرمارکت، رفاه و ...) میباشد. نمونه آماری این تحقیق به تعداد 131 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع تصادفی خوشهای است. روش و ابزار گردآوری دادهها به روش، مطالعات میدانی و کتابخانهای و ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه استخراجشده از مطالعه گیلیس، کامبس و یین 2020 میباشد که روایی و پایایی آن تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری و کواریانس با نرمافزار پی.ال.اس استفاده شد. نتایج حاصل از فرضیات تحقیق حاکی از آن بود که توانمندیهای مدیریت فرانچایز بر نحوهی عملکرد فرانچایزر با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر مالکیت فرانچایزر تأثیر مثبت و معناداری دارد. فرانچایزرها میتوانند با آگاهی از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد فرانچایزیها، آنها را در یک سیستم تقویت کنند و عملکرد کلی مجموعة خود را نیز بالا ببرند.
AbstractIn the current research, the impact of franchise management capabilities on the franchisor's performance with the moderating role of the franchisor's ownership in chain stores in Alborz province was investigated. The current research is based on the division of the Ministry of Science Research and Technology and the statistical population in this research is 200 franchise managers of chain stores in Alborz province, including stores (Kuroosh, Amiran, Hypermy, Jumbo,Hypermarket, welfare and...).The statistical sample of this research was 131 using Cochran's formula. The sampling method in this research is non-random cluster sampling. The method and tools of data collection are in the form of field and library studies and the tool of the current research is a questionnaire extracted from the study of Gillis, Combs and Yin 2020 whose validity and reliability were confirmed. Structural equation analysis and covariance analysis with PLS software were used to analyze the data. The results of the research hypotheses indicated that the franchise management capabilities have a significant positive effect on the franchisor's performance considering the moderating role of the franchisor's ownership. Franchisors can strengthen them in a system by knowing the factors influencing the performance of franchisees and increase the overall performance of their group.
خلاصه ماشینی:
در سيستم هاي فرانچايز به عنوان يک رابطه بين بنگاهي، ارائه عملکرد مطلوب زماني ميسر ميشود که يک فرانچايزي بتواند به درستي دانش و منابع ارائه شده از سوي فرانچايزور را به خدمت بگيرد و از آن به نحوه بهينه استفاده نمايد (کاله و همکاران ١٣، ٢٠٠٢)؛ بنابراين با ارائه يک مدل سازماني براي کمک به صاحبان امتياز، #$$001 ٤ ـــــــــــــــ مديريت کسب وکارهاي بين المللي، سال ششم ، شماره ١، بهار ١٤٠٢ ايجاد معيارهاي عملکرد و ارائه مديران آموزش ديده براي کار و همکاري با صاحبان امتياز، چنين مشکلاتي براي ارائه دهندگان حق امتياز کاهش مييابند و تصوير استاندارد تجاري را ارتقا ميدهند (براداچ ١، ١٩٩٧).
واس کويز سوآرز و رابطه بين شکل سازماني و همچنين يافته ها نشان ميدهد که سوپرمارکت هاي داراي حق امتياز، امتيازات 2022 عملکرد در صنعت کيفيت خدمات پايين تري نسبت به همتايان متعلق به شرکت خود ثبت ميکنند و 10 همکاران سوپرمارکت اسپانيا اين اثر منفي در مؤسساتي که توسط زنان اداره ميشوند کمتر از آن هايي است که توانمنديهاي مديريت فرانچايز بر نحوه ي عمل فرانچايزر با نقش تعديلگر مالکيت ...